ICA Gruppen slutar sälja engångsartiklar av plast

PUBLICERAD: 1 oktober 2018
UPPDATERAD: 21 februari


ICA Gruppen har antagit en ny plaststrategi, som bland annat innebär att engångsartiklar av plast fasas ut inom hela koncernen. År 2020 ska engångsmuggar, engångstallrikar, engångsbestick, sugrör och tops tillverkas av papper eller andra biologiska material som inte riskerar att leda till plastförorening av haven.

Utöver utfasningen av engångsartiklar i plast ska alla livsmedelsförpackningar till ICA:s egna produkter vara återvinningsbara eller gå att återanvända till 2022 och till 2030 ska de bestå av återvunnet eller förnybart material. Den nya strategin omfattar hela koncernen i både Sverige och Baltikum.

”Vi behöver både minska den totala användningen av plast och se över vilken typ av plast vi använder. Det ställer krav på oss som företag att vara med och driva utveckling för att hitta nya innovativa sätt att använda återvunnen plast med bibehållen produktsäkerhet samt att hitta nya förnybara material”, säger Kerstin Lindvall, hållbarhetsdirektör ICA Gruppen.

Som ett led i den nya strategin lanserar ICA ett antal nya förpackningslösningar som ska bidra till minskad plastanvändning samt ökad återvinning och användning av förnyelsebara material. På flera av ICA:s juicer, smoothies och shots införs pant och flera nya sockerrörsförpackningar lanseras under våren 2019. En stor andel av plasttrågen för frukt och grönt byts ut mot papper eller plasttråg av återvunnen plast. För charkprodukter inför ICA en förpackningslösning med större andel papper, vilket har minskat andelen plast med 45 procent jämfört med tidigare.

”Förutom hållbara material är en annan viktig aspekt att förpackningarna i sig ska bidra till ökad hållbarhet för själva innehållet för att undvika matsvinn. Ett exempel på det är köttförpackningen skinpack, som förutom minskad andel plast har inneburet ökad hållbarhet och ett minskat svinn från butik på över 40 procent. Förpackningen har också möjliggjort effektivare transporter och trågen har blivit enklare för konsument att återvinna”, säger Kerstin Lindvall.

Carina Malm

 

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland