Arla lanserar Årets Smak, en satsning på att öka kunskapen om smak bland proffs och konsumenter. Med konceptet tar Arla ett helhetsgrepp kring smakupplevelsen där trendspanare, sensoriker, kockar och konditorer tillsammans går på djupet i de senaste trenderna.
”Arla har en lång och stolt tradition av att arbeta med smak, och nu har vi hittat ett nytt spännande grepp i arbetet med Året Smak. Genom att kombinera trendanalys, sensorik och kokkonst på högsta nivå hoppas vi kunna inspirera och utbilda både den professionella matbranschen och matintresserade konsumenter. Och konceptet förenar smakintresset hos kockar och konditorer vilket känns extra kul”, säger Inger Myresten, Marknadschef på Arla Sverige Foodservice.
Inom konceptet för Årets Smak kommer Arla att fokusera på en trend som kommer att påverka
svenskarnas smakupplevelser extra mycket under det kommande året. Trenden analyseras av Arlas egna och externa och presenteras i form av lättförståeliga smakpaletter och speciellt framtagna recept.
Arlas trendanalys visar att heta smaker som chili och peppar kommer vara populärare än någonsin 2019.
”Hetta är extra spännande för oss då många kanske inte automatiskt tänker på mejeriprodukter när de tänker på stark mat. Men vi kan använda dem till att både lyfta och dämpa heta smakupplevelser”, säger Inger Myresten.
Under året kommer Arla att presentera fyra fokusområden inom hetta: peppar, chilipeppar, rhizomer (jordstammar) och brassicaceae (korsblommiga växter). I samband med varje fokusområde lanseras en smakskola, smakpalett, recept och annat inspirationsmaterial som kommer att finnas tillgängligt HÄR.
Carina Malm