Hetta starkaste smaktrenden 2019 enligt Arlas Årets Smak

PUBLICERAD: 30 september 2018
UPPDATERAD: 21 februari


Arla lanserar Årets Smak, en satsning på att öka kunskapen om smak bland proffs och konsumenter. Med konceptet tar Arla ett helhetsgrepp kring smakupplevelsen där trendspanare, sensoriker, kockar och konditorer tillsammans går på djupet i de senaste trenderna.

”Arla har en lång och stolt tradition av att arbeta med smak, och nu har vi hittat ett nytt spännande grepp i arbetet med Året Smak. Genom att kombinera trendanalys, sensorik och kokkonst på högsta nivå hoppas vi kunna inspirera och utbilda både den professionella matbranschen och matintresserade konsumenter. Och konceptet förenar smakintresset hos kockar och konditorer vilket känns extra kul”, säger Inger Myresten, Marknadschef på Arla Sverige Foodservice.

Inom konceptet för Årets Smak kommer Arla att fokusera på en trend som kommer att påverka
svenskarnas smakupplevelser extra mycket under det kommande året. Trenden analyseras av Arlas egna och externa och presenteras i form av lättförståeliga smakpaletter och speciellt framtagna recept. 

Arlas trendanalys visar att heta smaker som chili och peppar kommer vara populärare än någonsin 2019. 

”Hetta är extra spännande för oss då många kanske inte automatiskt tänker på mejeriprodukter när de tänker på stark mat. Men vi kan använda dem till att både lyfta och dämpa heta smakupplevelser”, säger Inger Myresten.

Under året kommer Arla att presentera fyra fokusområden inom hetta: peppar, chilipeppar, rhizomer (jordstammar) och brassicaceae (korsblommiga växter). I samband med varje fokusområde lanseras en smakskola, smakpalett, recept och annat inspirationsmaterial som kommer att finnas tillgängligt HÄR.

Carina Malm

 

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Kampanj ska öka konsumtionen av svenska ägg

Svenska Ägg inleder en flerårig marknadssatsning. Visionen är att alla som bor i Sverige ska äta minst ett ägg om dagen – och det ska vara svenskt.
Marie L Hogstadius

De kan vinna årets Sjömatspris

Skillingefisk-Impex, Guldhaven Pelagiska och Musselfabriken är finalister till Sjömatspriset 2025 som delas ut under Nordic Seafood Summit.
Nominerade_sjomatspriset

Coop ansluter till Lantmännens odlingsprogram

Coop ansluter Coop Havregryn till Klimat & Natur – Lantmännens odlingsprogram för Framtidens Jordbruk.
coop

Agtira stärker sin marknadsposition

Agtira blir medlem i Svenska Odlarlaget, en medlemsägd producentorganisation för växthusodlare i Sverige.
agtira vd