En undersökning på uppdrag av KRAV visar att över hälften av svenskarna känner oro för klimatet. Med höstens kampanj ”Hållbara Val” vill KRAV visa att alla kan minska sin klimatpåverkan genom aktiva val i vardagen.
”Det är viktigare än någonsin att göra hållbara miljö- och klimatval och vi hoppas att kampanjen kommer uppmuntra människor att välja KRAV-märkt mat. Vi vill lyfta de lantbrukare som sliter varje dag för en bättre miljö, samtidigt som vi visar hur man som konsument kan stötta bönder och göra en viktig insats för miljön och klimatet”, säger Anita Falkenek, VD i KRAV.
Hjärtat i kampanjen är filmer där KRAV-certifierade svenska lantbrukare berättar om sina hållbara val, och hur de har påverkats av sommarens torka. På en kampanjsajt finns fakta om hur man som konsument kan göra hållbara val. Kampanjen kommer även att synas i printannonser och sociala medier, där Clara Lidström (UnderbaraClara), influencer inom hållbar livsstil, medverkar. Kampanjen informerar även om KRAV:s klimatregler och att ekologisk odling är ett sätt at öka mullhalten i marken, vilken gör att koldioxid lagras in.
Carina Malm