KRAV uppmanar till hållbara val för minskad klimatpåverkan

PUBLICERAD: 20 september 2018
UPPDATERAD: 21 februari


En undersökning på uppdrag av KRAV visar att över hälften av svenskarna känner oro för klimatet. Med höstens kampanj ”Hållbara Val” vill KRAV visa att alla kan minska sin klimatpåverkan genom aktiva val i vardagen. 

”Det är viktigare än någonsin att göra hållbara miljö- och klimatval och vi hoppas att kampanjen kommer uppmuntra människor att välja KRAV-märkt mat. Vi vill lyfta de lantbrukare som sliter varje dag för en bättre miljö, samtidigt som vi visar hur man som konsument kan stötta bönder och göra en viktig insats för miljön och klimatet”, säger Anita Falkenek, VD i KRAV. 

Hjärtat i kampanjen är filmer där KRAV-certifierade svenska lantbrukare berättar om sina hållbara val, och hur de har påverkats av sommarens torka. På en kampanjsajt finns fakta om hur man som konsument kan göra hållbara val. Kampanjen kommer även att synas i printannonser och sociala medier, där Clara Lidström (UnderbaraClara), influencer inom hållbar livsstil, medverkar. Kampanjen informerar även om KRAV:s klimatregler och att ekologisk odling är ett sätt at öka mullhalten i marken, vilken gör att koldioxid lagras in. 

Se filmen och läs mer HÄR.

Carina Malm

 

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Här är finalisterna till årets matbluff 2024

Fem finalister har utsetts till antipriset Årets matbluff 2024. Nu ska "vinnaren" röstas fram av svenska folket.
matbluff

Oväntade smaklanseringar från Gårdschips

Gårdschips lanserar tre nya, oväntade smakkombinationer: Gin & Tonic, Raspberry Sour samt Chili Cheese.
News-GC

Carlsberg Sverige ny partner till Schweppes

Carlsberg Sverige har ingått ett partnerskap med Schweppes. Det innebär ett av de största tillskotten till Carlsberg Sveriges portfölj på över 15 år.
Unknown

Arvid Nordquists säkerställer fossilfria sjötransporter

Arvid Nordquist inför fossilfria sjötransporter i samarbete med logistikföretaget Scanlog.
Namnlös design (53)