Stort intresse för hälsosam kost bland unga upp till 35

PUBLICERAD: 17 september 2018
UPPDATERAD: 21 februari


Livsmedelskoncernen Greenfood, som är specialiserad på hälsosam mat, har låtit Sifo undersöka svenskarnas syn på hälsa och mat. I undersökningen uppger varannan i åldersgruppen 16-34 år att de vill ändra sina matvanor, mot 23 procent i åldern 56-79 år. 

Undersökningen visar även att det finns stora skillnader mellan ungas och äldres syn på vad som är hälsosam mat. Samtidigt finns en samsyn på vissa livsmedels hälsoeffekter, som frukt, grönsaker och nötter. Hela 84 procent av de intervjuade svarar att de planerar att äta mer grönsaker och frukt. Siffran gäller samtliga ålderskategorier. 

54 procent av de äldre tycker att fisk är hälsosamt mot endast 33 procent av de yngre. Äldre är även mer positiva till ljust kött, som kyckling, medan de yngre istället anser att vegetariska och ekologiska livsmedel är mer hälsosamma. 

Undersökningen visar också att det främst är sockerkonsumtionen som unga vill minska på. De vill även äta mindre fett och animaliska proteiner. 

Livsmedlen som unga planerar att välja bort:
1. Socker (88 %)
2. Bröd, pasta och andra kolhydratrika produkter (51 %)
3. Fett (33 %)
4. Animaliskt protein (33 %)
5. Charkprodukter (30 %)
6. Mejeriprodukter (21 %)

Enligt undersökningen är den främsta anledningen till att äta hälsosamt att man vill minska risken för att drabbas av sjukdomar. Hälsosam mat anses också motverka viktuppgång samt göra oss gladare och piggare. 

Carina Malm

 

 

Senaste nytt

Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Det är nu klart att Mats Liedholm, vd på Fazer Sverige, är med i styrelsen för branschorganisationen FoodDrinkEurope.
liedholm
Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Frukost med smak av julkola eller pepparkaka?

Skånemejerier presenterar årets julprodukter: Nyheten Vaniljyoghurt med smak av julkola och den återkommande Pepparkaksfilen.
jul-lanseringar_16-9
Frukost med smak av julkola eller pepparkaka?

Trendbrott för norrländsk mjölkproduktion

Efter flera år av nedgång ser mjölkproduktionen i Norrland nu ut att ha vänt. "Ett trendbrott" konstaterar Norrmejerier.
_MG_
Trendbrott för norrländsk mjölkproduktion

Höstnyheter på PBX: Svampkaffe och insektssnacks

Pressbyrån PBX lanserar flera höstnyheter – från svampkaffe och kakaofria chokladkakor till insektsbaserat snacks.
PBX Nyheter
Höstnyheter på PBX: Svampkaffe och insektssnacks

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0
Ridderheims byter design på hela sortimentet

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx
Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan
Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx
Plastpåseskatten försvinner vid nyår