Stort intresse för hälsosam kost bland unga upp till 35

PUBLICERAD: 17 september 2018
UPPDATERAD: 21 februari


Livsmedelskoncernen Greenfood, som är specialiserad på hälsosam mat, har låtit Sifo undersöka svenskarnas syn på hälsa och mat. I undersökningen uppger varannan i åldersgruppen 16-34 år att de vill ändra sina matvanor, mot 23 procent i åldern 56-79 år. 

Undersökningen visar även att det finns stora skillnader mellan ungas och äldres syn på vad som är hälsosam mat. Samtidigt finns en samsyn på vissa livsmedels hälsoeffekter, som frukt, grönsaker och nötter. Hela 84 procent av de intervjuade svarar att de planerar att äta mer grönsaker och frukt. Siffran gäller samtliga ålderskategorier. 

54 procent av de äldre tycker att fisk är hälsosamt mot endast 33 procent av de yngre. Äldre är även mer positiva till ljust kött, som kyckling, medan de yngre istället anser att vegetariska och ekologiska livsmedel är mer hälsosamma. 

Undersökningen visar också att det främst är sockerkonsumtionen som unga vill minska på. De vill även äta mindre fett och animaliska proteiner. 

Livsmedlen som unga planerar att välja bort:
1. Socker (88 %)
2. Bröd, pasta och andra kolhydratrika produkter (51 %)
3. Fett (33 %)
4. Animaliskt protein (33 %)
5. Charkprodukter (30 %)
6. Mejeriprodukter (21 %)

Enligt undersökningen är den främsta anledningen till att äta hälsosamt att man vill minska risken för att drabbas av sjukdomar. Hälsosam mat anses också motverka viktuppgång samt göra oss gladare och piggare. 

Carina Malm

 

 

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx