Fazers framtidsrapport om mat: Lupiner, bönor – och glamour

PUBLICERAD: 12 september 2018
UPPDATERAD: 21 februari


Nya proteiner som lupiner, köttfritt ”kött” och välgörande mat är några stora mattrender på ingång. Det visar Fazers trendrapport ”Framtidens Mat 2019”. Rapporten baseras på omvärldsspaningar, intervjuer med forskare, kockar och andra, som arbetar med mat samt en nordisk konsumentundersökning. 

Konsumentundersökningen ger svar på hur nordborna ser på välgörande och klimatsmart mat, och vad de kan tänka sig att kompromissa med för klimatets skull. Så många som 52 procent av svenskarna vill äta en personanpassad diet, det vill säga mat anpassad utifrån individuella näringsbehov. Samtidigt märks en tydlig trend med glitter och glamour i maten. De, som äter ute, jagar en helhetsupplevelse, där såväl maten och atmosfären, som restaurangens ”story” och värderingar spelar in. 

Undersökningen visar bland annat att nordborna är positiva till att äta livsmedel som är nära bäst-före-datum och att 31procent av svenskarna kan tänka sig att äta mer vegetabiliskt protein som havre, soja eller liknande.

Däremot kan bara 9 procent av svenskarna och 7 procent av danskarna och norrmännen tänka sig att äta insekter för att skydda miljön. I Finland kan däremot 15 procent tänka sig att äta insekter om det ger en positiv effekt på miljön. En betydande andel av nordborna är också intresserade av att köpa mat och dryck som har specifika hälsoeffekter, till exempel ger extra energi eller är bra för tarmhälsan och immunförsvaret. 

”Välbefinnande, hälsa och hållbarhet är hjärtefrågor för oss på Fazer och undersökningen bekräftar att de också är viktiga för våra gäster. Särskilt intressant är inställningen till mat som är välgörande och viljan att förändra sina vanor för att göra miljön gott. Rapporter som denna ger oss viktiga insikter i utvecklingsarbetet som gör att vi på förhand kan känna oss trygga i att nya koncept, som exempelvis vårt helvegetariska Wicked Rabbit, landar rätt”, säger Malin Barkman, Marketing Manager, Fazer Food Services Sverige. 

Fem teman som tas upp i rapporten:

  • Hur tarmfloran och vad vi äter påverkar hjärnan
  • Vad vi kan vänta oss när mat möter modern teknisk utveckling 
  • Vilka gröna klimatvänliga trender som är hetast just nu
  • Hur resterna på tallriken blivit en hållbarhetsfråga
  • Hur våra sinnen samspelar för att förstärka den goda smaken

Ladda ner rapporten i sin helhet HÄR.

Carina Malm

 

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Kampanj ska öka konsumtionen av svenska ägg

Svenska Ägg inleder en flerårig marknadssatsning. Visionen är att alla som bor i Sverige ska äta minst ett ägg om dagen – och det ska vara svenskt.
Marie L Hogstadius

De kan vinna årets Sjömatspris

Skillingefisk-Impex, Guldhaven Pelagiska och Musselfabriken är finalister till Sjömatspriset 2025 som delas ut under Nordic Seafood Summit.
Nominerade_sjomatspriset

Coop ansluter till Lantmännens odlingsprogram

Coop ansluter Coop Havregryn till Klimat & Natur – Lantmännens odlingsprogram för Framtidens Jordbruk.
coop

Agtira stärker sin marknadsposition

Agtira blir medlem i Svenska Odlarlaget, en medlemsägd producentorganisation för växthusodlare i Sverige.
agtira vd