Sydöstbagarn första bageri att använda Retursystems lådor

PUBLICERAD: 27 augusti 2018
UPPDATERAD: 21 februari


Sydöstbagarn, som ägs av konsumentföreningarna i sydöstra Sverige och har sitt bageri i Kristianstad, blir första brödtillverkare, som ansluter sig till dagligvarubranschens gemensamma retursystem och använder Svenska Retursystems plastlådor. Sydöstbagarns produkter finns i södra Sverige i Coops butiker och hos kommuner, landsting och privata kunder.

Beslutet att ansluta sig till dagligvarubranschens gemensamma retursystem togs i samband med att Sydöstbagarn ser över hela sin logistik . För att effektivisera och hållbarhetsanpassa sin logistik levererar man nu sina produkter i Svenska Retursystems returlådor i plast till Coops färskvaruterminal i stället för att som tidigare köra direkt till butik i egna backar.

”Att gå över till returlådor har varit mycket smidigt och vi skickar allt från matbröd till tårtor med lådorna. Den stora fördelen är att vi slipper den dyra återtagningen, som vi hade med våra egna plastbackar”, säger Daniel Magnusson, VD på Sydöstbagarn.

Grundidén med retursystemet är att branschens distribution ska ske i gemensamma returlådor, som kan användas om och om igen. Syftet är att förenkla, effektivisera och miljöanpassa lastbärarflöden i dagligvarubranschen. 

”Vi är glada över att Sydöstbagarn har valt att gå över till returlådor och hoppas att det inspirerar fler tillverkare av bröd att testa vårt hållbara retursystem”, säger Marianne Modalen, Key Account Manager på Svenska Retursystem.

Svenska Retursystems returlådor tillverkas av tålig, återvinningsbar plast och kan användas i 15 år utan att kvaliteten påverkas. När en returlåda är trasig och inte längre går att laga mals plasten ned och återanvänds vid tillverkning av nya returlådor.

 

 

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx