Sydöstbagarn, som ägs av konsumentföreningarna i sydöstra Sverige och har sitt bageri i Kristianstad, blir första brödtillverkare, som ansluter sig till dagligvarubranschens gemensamma retursystem och använder Svenska Retursystems plastlådor. Sydöstbagarns produkter finns i södra Sverige i Coops butiker och hos kommuner, landsting och privata kunder.
Beslutet att ansluta sig till dagligvarubranschens gemensamma retursystem togs i samband med att Sydöstbagarn ser över hela sin logistik . För att effektivisera och hållbarhetsanpassa sin logistik levererar man nu sina produkter i Svenska Retursystems returlådor i plast till Coops färskvaruterminal i stället för att som tidigare köra direkt till butik i egna backar.
”Att gå över till returlådor har varit mycket smidigt och vi skickar allt från matbröd till tårtor med lådorna. Den stora fördelen är att vi slipper den dyra återtagningen, som vi hade med våra egna plastbackar”, säger Daniel Magnusson, VD på Sydöstbagarn.
Grundidén med retursystemet är att branschens distribution ska ske i gemensamma returlådor, som kan användas om och om igen. Syftet är att förenkla, effektivisera och miljöanpassa lastbärarflöden i dagligvarubranschen.
”Vi är glada över att Sydöstbagarn har valt att gå över till returlådor och hoppas att det inspirerar fler tillverkare av bröd att testa vårt hållbara retursystem”, säger Marianne Modalen, Key Account Manager på Svenska Retursystem.
Svenska Retursystems returlådor tillverkas av tålig, återvinningsbar plast och kan användas i 15 år utan att kvaliteten påverkas. När en returlåda är trasig och inte längre går att laga mals plasten ned och återanvänds vid tillverkning av nya returlådor.