Nu lanseras Okivi – japansk matfilosofi i nordisk tappning 

PUBLICERAD: 26 augusti 2018
UPPDATERAD: 21 februari


Livsmedelsföretaget Foodoki lanserar 14 maträtter och tillbehör under varumärket Okivi, som liksom den okinordiska matfilosofin hämtar inspiration från de vitala hundraåringarna på den japanska ön Okinawa. Maten är till stor del tillagad för hand i Norden, den mesta i Sverige, och uppges innehålla minimalt med tillsatser.

”Med Okivi vill vi göra det enklare att välja bra mat som smakar gott, även om tiden inte alltid räcker till. En undersökning visar att 67 procent av svenskarna vill äta mer hälsosamt, men att en av de främsta utmaningarna är att det är svårt att hålla en hälsosam kosthållning över tid. Med den okinordiska maten vill vi inspirera till nya goda vanor som puttar ut de sämre, utan att det ska kännas som en uppoffring. Det är bra grundstenar för ett långt och hälsosamt liv”, berättar Anne-Charlotte Holmlöv, legitimerad dietist och vd på Foodoki.

Grunden i den okinordiska maten är mycket grönsaker, hela gryn, fullkorn och proteinkällor som fisk, kyckling, ägg och baljväxter, fett i form av svensk rapsolja samt frukter, nötter och mandlar.

”Den okinordiska maten tar utgångspunkt i rätter som de flesta känner igen och som hela familjen kan äta, men där vi med hjälp av grundprinciperna från Okinawa gjort den lite bättre och lite godare. I köttbullarna har vi till exempel bytt ut nöt- och fläskkött mot svensk kyckling och hirs, ett småfröigt sädesslag med anor från stenåldern. Det gör att köttbullarna blir extra saftiga, smakrika och ändå behåller ett högt proteininnehåll”, fortsätter Anne-Charlotte Holmlöv.

Okivi-sortimentet består av måltidskomponenter i fem kategorier:

  • Måltidsbaser, som Kycklingköttbullar, Korvstroganoff med kyckling och Grönsakslasagne.
  • Grönsaker
  • Tillbehör, som en fullkornsblandning av fyra nordiska sädesslag
  • Sås
  • Det lilla extra, som chokladtryfflar och choklad med sötma från frukt istället för socker.

Produkterna finns att köpa på Mathems hemsida.

Läs mer om den okinordiska matfilosofin HÄR.

Carina Malm

 

 

Senaste nytt

Smaktrender: Asiatiskt i köket, pistageboom och sursött

Citron, hallon och nötigt – Smakrapporten 2025 avslöjar tydliga skiften i svenskarnas smakpreferenser.
Pressbild_citron
Smaktrender: Asiatiskt i köket, pistageboom och sursött

Garants mejeriförpackningar sprider kunskap om dyslexi

Axfood har inlett ett samarbete med Dyslexiförbundet för att öka kunskapen om läs- och skrivsvårigheter.
dyslexi
Garants mejeriförpackningar sprider kunskap om dyslexi

CandyKings sommarnyheter nu i lösgodishyllan

CandyKing presenterar sju nya lösgodisbitar i årets sommarsortiment.
e2d0d3ef-b49c-48cd-8200-8ab0df21ae52-w_960
CandyKings sommarnyheter nu i lösgodishyllan

Ett misstag som man inte lade på locket om

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med gruppen KAJs deltagande på Eurovision Song Contest. Eller egentligen passade man inte på, det handlar om ett misstag som man valde att inte lägga locket på om.
orkla
Ett misstag som man inte lade på locket om

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0
Ridderheims byter design på hela sortimentet

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx
Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan
Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx
Plastpåseskatten försvinner vid nyår