Livsmedelsföretaget Foodoki lanserar 14 maträtter och tillbehör under varumärket Okivi, som liksom den okinordiska matfilosofin hämtar inspiration från de vitala hundraåringarna på den japanska ön Okinawa. Maten är till stor del tillagad för hand i Norden, den mesta i Sverige, och uppges innehålla minimalt med tillsatser.
”Med Okivi vill vi göra det enklare att välja bra mat som smakar gott, även om tiden inte alltid räcker till. En undersökning visar att 67 procent av svenskarna vill äta mer hälsosamt, men att en av de främsta utmaningarna är att det är svårt att hålla en hälsosam kosthållning över tid. Med den okinordiska maten vill vi inspirera till nya goda vanor som puttar ut de sämre, utan att det ska kännas som en uppoffring. Det är bra grundstenar för ett långt och hälsosamt liv”, berättar Anne-Charlotte Holmlöv, legitimerad dietist och vd på Foodoki.
Grunden i den okinordiska maten är mycket grönsaker, hela gryn, fullkorn och proteinkällor som fisk, kyckling, ägg och baljväxter, fett i form av svensk rapsolja samt frukter, nötter och mandlar.
”Den okinordiska maten tar utgångspunkt i rätter som de flesta känner igen och som hela familjen kan äta, men där vi med hjälp av grundprinciperna från Okinawa gjort den lite bättre och lite godare. I köttbullarna har vi till exempel bytt ut nöt- och fläskkött mot svensk kyckling och hirs, ett småfröigt sädesslag med anor från stenåldern. Det gör att köttbullarna blir extra saftiga, smakrika och ändå behåller ett högt proteininnehåll”, fortsätter Anne-Charlotte Holmlöv.
Okivi-sortimentet består av måltidskomponenter i fem kategorier:
- Måltidsbaser, som Kycklingköttbullar, Korvstroganoff med kyckling och Grönsakslasagne.
- Grönsaker
- Tillbehör, som en fullkornsblandning av fyra nordiska sädesslag
- Sås
- Det lilla extra, som chokladtryfflar och choklad med sötma från frukt istället för socker.
Produkterna finns att köpa på Mathems hemsida.
Läs mer om den okinordiska matfilosofin HÄR.
Carina Malm