Arla inför kompletterande märkningen ”Ofta bra efter”

PUBLICERAD: 21 augusti 2018
UPPDATERAD: 21 februari


I början av året gav Livsmedelsverket klartecken för svenska producenter att införa en kompletterande, frivillig datummärkning på färdigförpackade livsmedel. Märkningen avser att upplysa konsumenterna om att ett livsmedel ofta kan vara tjänligt även efter att bäst-före-datum passerat.
Med start nu i augusti kommer Arla Foods att införa den nya kompletterande datummärkningen ”Ofta bra efter” på 340 miljoner förpackningar med som mjölk, yoghurt, fil och grädde.

”Det är ett sätt att hjälpa folk att förstå att de själva kan avgöra om maten är ätbar eller inte genom att lukta, smaka och titta. Målsättningen är att få folk att tänka efter lite kring det. Det här är en bra åtgärd för att påverka klimatet och minska matsvinnet”, säger Ann Freudenthal, ansvarig för hållbarhetskommunikation på Arla.

Tips om hur man genom att lukta, smaka och titta på produkten kan avgöra om den går att äta eller dricka kommer att finnas på baksidan av de olika förpackningarna.

”Vi kommer att införa märkningen på i princip hela vårt sortiment, men det viktigaste är färskvarorna för det är ju de som man i första hand är orolig över att de ska härskna”, säger Ann Freudenthal

Livsmedelverket har på sin hemsida beskrivit hur den nya frivilliga datummärkningen ska utformas. ”Ordalydelsen och ordningen ”Bäst före [datum] ” och ”Bäst före utgången av [datum]” får inte ändras. Däremot kan en producent förtydliga att ett livsmedel kan konsumeras efter bäst före-dag genom att förklara det i en ny mening, till exempel i anslutning till datummärkningen. En förutsättning är att övriga krav på frivillig information är uppfyllda. Datummärkningen ska inte kunna missförstås”, skriver Livsmedelsverket.

 

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Coop ansluter till Lantmännens odlingsprogram

Coop ansluter Coop Havregryn till Klimat & Natur – Lantmännens odlingsprogram för Framtidens Jordbruk.
coop

Agtira stärker sin marknadsposition

Agtira blir medlem i Svenska Odlarlaget, en medlemsägd producentorganisation för växthusodlare i Sverige.
agtira vd

Första trendrapporten om svenskt öl

Hur ser framtiden ut för svenskt öl? Vilka trender präglar branschen 2025? Beernews presenterar Sveriges första trendrapport om öl.
Skärmavbild 2025-01-14 kl. 08.53.14

Consivo köper dansk livsmedelsdistributör

Consivo Group har förvärvat danska livsmedelsdistributören L’Italia Buona och kan nu erbjuda sina tjänster på alla fyra nordiska huvudmarknader.
Bild 1 Pasta