
BrandEye lanserar timbaler anpassade för personer med dysfagi, det vill säga tugg- och sväljsvårigheter. Timbalerna är formade som den mat de är gjorda av men har en konsistens som är lätt och säker att äta.
Åtta procent av den vuxna befolkningen och mellan 76 och 87 procent av boende på sjukhem beräknas ha dysfagi. Samtidigt är undernäring vanligt hos äldre.
– Det är svårt för oss som äter normalkost att förstå hur mycket det betyder att få äta mat som ser ut som mat och smakar som mat. Att du genom att titta på tallriken förstår vad det är som serveras väcker matglädjen hos de som tappat aptiten och har svårt att äta. Om den konsistensanpassade tallriken ser likadan ut som normalkosten bordsgrannen serveras, skapar det också en känsla av samhörighet i stället för den exkludering som uppstår när du serveras mixad mat eller mat formad som pluppar och stänger, säger Anna Philipsson, kostansvarig och utbildare inom konsistensanpassad kost på BrandEye.
30 olika timbaler
BrandEyes timbaler produceras i företagets fabrik i Helsingborg av svenskt kött, svensk fågel samt MSC/ASC-märkta fiskar och skaldjur. Sortimentet består från start av 30 timbaler, bland annat en fiskfilétimbal formad som en torskfilé, en ärttimbal i form av en ärtskida, korv i flera former samt köttbullstimbaler som ser ut som små handtrillade köttbullar. Timbalerna är helt släta och har en sammanhängande konsistens, helt utan bitar. De är lätta att trycka sönder i munnen med tungan, innan de sväljs.
– God, näringsrik och tilltalande mat borde vara en självklarhet för alla. Med vårt breda sortiment gör vi det enkelt för offentlig och privat verksamhet att servera aptitlig mat till dygnets alla måltider. Målet är att minska undernäringen och öka livskvaliteten för alla med dysfagi, säger Henrik Mauritzon, grundare BrandEye.







