
I början av september lanserades blodbrownien på Pressbyråns testbutik PBX i Stockholm och fick stort genomslag. Lagom till Halloween kommer den nu att finnas i flera butiker runt om i landet.
Forsknings- och innovationsprojektet Blod och Rova har kartlagt hur näringsrika råvaror, som blod, kan användas för att skapa nya, näringsrika och hållbara livsmedel – i stället för att gå till spillo.
Ett av projektresultaten är blodbrownien med 20 procent nötblod, som lanserades på Pressbyråns testbutik PBX i Stockholm i september.
I samband med Halloween finns brownien, som har utvecklats av Axfoundation inom ramen för projektet, nu på fler av Pressbyråns butiker och på 7-Eleven. Sammanlagt är det nio butiker i Borås, Uppsala, Stockholm, Göteborg och Jönköping som får in bakverket.
Lyfter fram blod som en viktig resurs
– Det är väldigt roligt att intresset har varit så stort och att blodbrownien nu sprids till fler butiker. Vi hoppas att det ger uppmärksamhet till frågan om svinn och förluster i livsmedelskedjan, och att den kan sätta rampljuset på blod som en viktig resurs att ta vara på, både ur miljö- och näringsperspektiv, säger Emma Moberg och Elvira Molin, forskare vid IVL Svenska Miljöinstitutet.
Projektet Blod och Rova drivs av IVL Svenska Miljöinstitutet i samarbete med Axfoundation, Matsvinnet.se, Ipsos och Sveriges lantbruksuniversitet SLU.
Läs mer om projektet Matsvinn utvecklas till nya livsmedel här
 
				





