
Lidl Sverige lanserar fyra nya produkter i sitt Matriket-sortiment: skorpor, sirapslimpa, äppelmust och en ost. För varje såld produkt går en förbestämd summa direkt till bevarandearbetet av skeppet Vasa.
Genom att samarbeta med Vasamuseet vill Lidl Sverige bidra till att bevara ett unikt kulturarv och ge sina kunder en enkel möjlighet att hjälpa till att stötta.
– Vi är oerhört glada och tacksamma för samarbetet med Lidl. Arbetet med ”Stötta Vasa” är museets största utmaning sedan bärgningen år 1961. Att få den nya, komplicerade och kostsamma stödstrukturen på plats till Vasas minnesår 2028 kräver betydande finansiering. Lidls stöd är viktigt och välkommet för att vi ska kunna bygga klart stödstrukturen och säkra skeppet för kommande generationer, säger Jenny Lind, museichef på Vasamuseet.
De fyra produkter som ingår i kampanjen säljs under varumärket Matriket och är helt nya i Lidl Sveriges sortiment. För varje såld produkt går en förbestämd summa, som framgår på förpackningen, direkt till Vasamuseet och projektet ”Stötta Vasa”.
”En del av vår historia”
– Vi ser det som vårt ansvar att bidra till samhället och värna om det svenska kulturarvet. Skeppet Vasa är en unik del av vår historia, och vi är stolta över att kunna bidra till dess bevarande. Genom att göra det möjligt för våra kunder att bidra direkt i våra butiker, kan vi tillsammans hjälpa till att säkra skeppets framtid, säger Jakob Josefsson, vd på Lidl Sverige.
Stödet som Skeppet Vasa vilar på sedan 1960-talet måste bytas ut. Det nuvarande stödet skadar skeppet och gör att träet försvagas, vilket orsakar deformationer. Hela stödsystemet ska successivt bytas ut. Arbetet startade i april 2024 och beräknas vara klart till Vasas 400-årsjubileum 2028.



