Julöl 2025: Hantverk, hållbarhet och nya smaker

PUBLICERAD: 17 november 2025
UPPDATERAD: 17 november
Julöl 2025 handlar om hantverk, hållbarhet och nya smakäventyr. Foto: Pressbild

Inför julen 2025 ser Sveriges Bryggerier en tydlig trend mot hantverk, hållbarhet och smakinnovation, där klassiska mörka lager möter nya tolkningar med kryddor, frukt och fatlagring. Samtidigt står den traditionella svenska julölen stadigt.

En ny sammanställning från Sveriges Bryggerier visar att intresset för julöl växer. Traditionellt svenskt julöl är ofta en mörk, maltig lager i sötare stil, men 2025 märks en tydlig breddning i stilar och tillverkningsmetoder. Flera bryggerier lanserar ljusare julöl, IPA-varianter med julkryddor samt porter och stout som lagrats på whiskyfat eller kryddats med vanilj, kanel och apelsin.

– Julölet speglar på många sätt hela dryckesbranschen just nu. Det finns en stark rörelse mot det personliga och lokala, men också ett växande intresse för hållbara, moderna tolkningar av våra klassiska smaker. Många vill prova något nytt, men ändå känna igen julen i smaken. Det är den balansen som bryggerierna lyckas så fint med i år, säger Anna-Karin Fondberg, vd på Sveriges Bryggerier.

Brett spektrum av uttryck och smaker
Flera bryggerier pratar om att julöl inte längre är en stil utan ett brett spektrum av uttryck och smaker. Exempelvis är IPA är en ölstil som tagit sig in mer och mer i julölssortimentet. Likaså märks ett växande intresse för alkoholfria julöl samt en större lekfullhet i design och utformning.

– Intresset för julöl ökar för varje år, inte minst för att stilen breddats. Julöl är inte längre en enda ölsort, utan det finns något för varje smak och varje rätt på julbordet, säger Lise Ljungman, Nya Carnegiebryggeriet.

Den hantverksmässiga produktionen fortsätter att öka. Många bryggerier satsar på lokala råvaror, ofta med inspiration från regionens traditioner och natur. Ett par bryggerier rapporterar om ett uppsving för julöl med lokala smaker, som enbär, hjortron och tallbarr.

Hållbarhet i fokus
– Julölet är nästan lika självklart som skinkan eller köttbullarna, och många uppskattar den lokala kopplingen. Julen har alltid varit något extra – förr var det högtidligt när gårdarnas julöl bryggdes, säger Alexandra Lindgren Jansson på Jämtlands Bryggeri.

Hållbarhet pekas av flera bryggerier ut som den starkaste långsiktiga trenden. Årets lanseringar, med energisnåla bryggprocesser, återvunnen koldioxid, svenskt korn, ekologisk humle, klimatkompenserade transporter och ett stort utbud av julöl i returglasflaskor är några exempel.

Oavsett smak, så ska julölet vara svenskt – 86 procent av Systembolagets julölsförsäljning förra året kom från svenska bryggerier.

Bland årets trender märks:
• Smakutforskande fatlagringar på ekfat, whiskyfat och kryddblandningar.
• Ljusare stilar, som lager och ale, för den som vill ha något friskt till sill och skaldjur.
• Hantverk och lokal identitet.
• Alkoholfritt växer, särskilt hos de större bryggerierna.
• Hållbarhet i både brygd och förpackning.

Senaste nytt

Nytt och klassiskt julgodis från Fazer

Fazers julsortiment är en blandning av klassiker och nyheter – från krispiga praliner till kex i pepparkakssmak.
fazer (kopia)
Nytt och klassiskt julgodis från Fazer

Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Det är nu klart att Mats Liedholm, vd på Fazer Sverige, är med i styrelsen för branschorganisationen FoodDrinkEurope.
liedholm
Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Frukost med smak av julkola eller pepparkaka?

Skånemejerier presenterar årets julprodukter: Nyheten Vaniljyoghurt med smak av julkola och den återkommande Pepparkaksfilen.
jul-lanseringar_16-9
Frukost med smak av julkola eller pepparkaka?

Trendbrott för norrländsk mjölkproduktion

Efter flera år av nedgång ser mjölkproduktionen i Norrland nu ut att ha vänt. "Ett trendbrott" konstaterar Norrmejerier.
_MG_
Trendbrott för norrländsk mjölkproduktion

Läs vidare

Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Det är nu klart att Mats Liedholm, vd på Fazer Sverige, är med i styrelsen för branschorganisationen FoodDrinkEurope.
liedholm
Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Trendbrott för norrländsk mjölkproduktion

Efter flera år av nedgång ser mjölkproduktionen i Norrland nu ut att ha vänt. "Ett trendbrott" konstaterar Norrmejerier.
_MG_
Trendbrott för norrländsk mjölkproduktion

125 miljoner investeras i svenskt växtbaserat protein

Plant Protein Production AB i Jämjö ska producera svenskt växtbaserat protein av åkerböna.
Skärmavbild 2025-11-10 kl. 11.56.46
125 miljoner investeras i svenskt växtbaserat protein

Tetra Pak lanserar ny plattform för livsmedelsproduktion

Tetra Pak Factory OS är en ny AI-driven plattform för livsmedelsproduktion – en skalbar och modulär lösning som kopplar ihop hela fabriken.
Tetra Pak® Factory OS™
Tetra Pak lanserar ny plattform för livsmedelsproduktion