56 miljoner till Cancerfonden från Ica och Apotek Hjärtat

PUBLICERAD: 5 november 2025
UPPDATERAD: 5 november
– Jag är så stolt över det engagemang som våra kunder och medarbetare visar varje år. Att vi i år dessutom lyckats samla in ett rekordbelopp känns verkligen i hjärtat, säger Monica Magnusson, vd på Apotek Hjärtat. Foto: Ica Reklam

Ica-butikerna och Apotek Hjärtat har tillsammans med kunderna samlat in 56 miljoner kronor till svensk cancerforskning i samband med Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj 2025.

Sedan starten för samarbetet med Rosa Bandet-kampanjen 2003 har Ica och Apotek Hjärtat tillsammans bidragit med över 676 miljoner kronor till cancerforskningen.

– Jag känner en enorm stolthet och tacksamhet över det engagemang Ica-handlarna och deras kunder visar, år efter år. Trots tuffa tider fortsätter människor att bidra på sitt sätt, vilket visar vilken kraft det finns i att göra något tillsammans. Tillsammans gör vi verklig skillnad, säger Eric Lundberg, vd på Ica Sverige.

Kunderna har kunnat bidra genom att köpa rosa band och armband där hela beloppet går till Cancerfonden och rosa produkter där mellan 50 öre och 25 kronor per produkt har gått oavkortat till Cancerfonden.

Insamlingsrekord för Apotek Hjärtat
Apotek Hjärtat har engagerat kunderna genom försäljning av rosa band, armband och ett särskilt utvalt rosa produktsortiment, där fem kronor per rosa produkt gått till Cancerfonden. Kunderna har dessutom kunnat skänka pengar direkt i kassan eller via Apotek Hjärtats e-handel.

Under årets insamling bidrog Ica med 42 miljoner kronor och Apotek Hjärtat med 14 miljoner, vilket var ett nytt insamlingsrekord för Apotek Hjärtat.

– Jag är så stolt över det engagemang som våra kunder och medarbetare visar varje år. Genom att handla rosa, skänka pengar och prata om tidig upptäckt bidrar vi inte bara till forskning – vi bidrar också till att fler kan upptäcka cancer i tid och överleva. Att vi i år dessutom lyckats samla in ett rekordbelopp känns verkligen i hjärtat, säger Monika Magnusson, vd på Apotek Hjärtat.

 

Senaste nytt

Site Zero certifierat för spårbarhet av återvunnen plast

Den nya RecyClass-certifieringen försäkrar spårbarheten i återvunnen plast för livsmedelskontakt.
Foto: Peter Holgersson AB
Site Zero certifierat för spårbarhet av återvunnen plast

Löfbergs satsar på mer hållbart kaffe

Löfbergs blev ett av de första kafferosterierna i Europa att köpa in ROC-kaffe – en ny certifiering som går längre än traditionella ekologiska krav.
Kajsa-Lisa Ljudén
Löfbergs satsar på mer hållbart kaffe

Tomtens Karamelläpple – Årets julfil från Norrmejerier

Barnen på Hjältarnas hus i Umeå har röstat fram Tomtens Karamelläpple som årets julfil från Normejerier.
0157	Norrmejerier	Julfil Karamellapple	1 liter	7310861001577
Tomtens Karamelläpple – Årets julfil från Norrmejerier

Amelie De Geer blir ny vd på Menigo

Menigo har utsett Amelie De Geer till ny vd. Hon tillträder i slutet av november och kommer senast från rollen som vd på Bama Nordic.
Amelie de Geer - ny VD på Menigo
Amelie De Geer blir ny vd på Menigo

Läs vidare

Site Zero certifierat för spårbarhet av återvunnen plast

Den nya RecyClass-certifieringen försäkrar spårbarheten i återvunnen plast för livsmedelskontakt.
Foto: Peter Holgersson AB
Site Zero certifierat för spårbarhet av återvunnen plast

Löfbergs satsar på mer hållbart kaffe

Löfbergs blev ett av de första kafferosterierna i Europa att köpa in ROC-kaffe – en ny certifiering som går längre än traditionella ekologiska krav.
Kajsa-Lisa Ljudén
Löfbergs satsar på mer hållbart kaffe

Amelie De Geer blir ny vd på Menigo

Menigo har utsett Amelie De Geer till ny vd. Hon tillträder i slutet av november och kommer senast från rollen som vd på Bama Nordic.
Amelie de Geer - ny VD på Menigo
Amelie De Geer blir ny vd på Menigo

Mjölkmustaschen – gör skillnad för mäns hälsa

För tredje året i rad stödjer Skånemejerier kampen mot prostatacancer genom sin medverkan i Mustaschkampen.
Varje-liter-räknas_FINAL
Mjölkmustaschen – gör skillnad för mäns hälsa