Tomtens Karamelläpple – Årets julfil från Norrmejerier

PUBLICERAD: 4 november 2025
UPPDATERAD: 4 november
Årets julfil från Norrmejerier, ”Tomtens Karamelläpple” är ett samarbete med Hjältarnas hus. Smaken beskrivs som ”smörig kola med eftertoner av äpple, där karamell är mer framträdande än äpple och med en bra balans mellan syrlighet och sötma”. Foto: Pressbild

Årets smak på Norrmejeriers julfil beskrivs som ”smörig kola med eftertoner av äpple”. Smaken har röstats fram av barnen på Hjältarnas hus i Umeå.

Barnen fick rösta mellan fyra olika smakalternativ med hjälp av emojis och den solklara vinnaren blev Tomtens Karamelläpple.

– Barnen älskade att få vara med och testa. Det här blev verkligen ett uppskattat avbrott i vardagen, säger Victoria Granlund, verksamhetsansvarig på Hjältarnas hus.

Hjältarnas hus är ett tillfälligt hem för familjer med barn som behandlas vid Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Här kan familjerna bo tillsammans i en trygg och hemlik miljö under vårdtiden.

Samarbete sedan 2017

Samarbetet mellan Norrmejerier och Hjältarnas hus startade 2017. Mejeriet fyller regelbundet kylskåpen i huset med mjölk, fil och ost till familjerna som bor där och skänker dessutom varje år en julgåva till verksamheten.

Som vanligt kommer Norrmejeriers julfil även med smak av pepparkaka. Norrmejeriers julfiler Tomtens Karamelläpple samt klassikern med smak av Pepparkaka finns i butik i Norrland från vecka 47.

Senaste nytt

Löfbergs satsar på mer hållbart kaffe

Löfbergs blev ett av de första kafferosterierna i Europa att köpa in ROC-kaffe – en ny certifiering som går längre än traditionella ekologiska krav.
Kajsa-Lisa Ljudén
Löfbergs satsar på mer hållbart kaffe

Amelie De Geer blir ny vd på Menigo

Menigo har utsett Amelie De Geer till ny vd. Hon tillträder i slutet av november och kommer senast från rollen som vd på Bama Nordic.
Amelie de Geer - ny VD på Menigo
Amelie De Geer blir ny vd på Menigo

Framtidens timbaler ska öka matglädjen

BrandEye lanserar timbaler för personer med dysfagi. De ser ut som mat men har en konsistens som är lätt och säker att äta.
Skärmavbild 2025-10-31 kl. 09.01.08
Framtidens timbaler ska öka matglädjen

Mjölkmustaschen – gör skillnad för mäns hälsa

För tredje året i rad stödjer Skånemejerier kampen mot prostatacancer genom sin medverkan i Mustaschkampen.
Varje-liter-räknas_FINAL
Mjölkmustaschen – gör skillnad för mäns hälsa

Läs vidare

Framtidens timbaler ska öka matglädjen

BrandEye lanserar timbaler för personer med dysfagi. De ser ut som mat men har en konsistens som är lätt och säker att äta.
Skärmavbild 2025-10-31 kl. 09.01.08
Framtidens timbaler ska öka matglädjen

Blodbrownien lanseras i fler butiker till Halloween

I samband med Halloween kommer blodbrownien, som lanserades på Pressbyråns testbutik PBX, att finnas i flera butiker i hela landet.
Blodbrownie Emma Moberg
Blodbrownien lanseras i fler butiker till Halloween

Läskig godisnyhet från Fazer

Fazer lanserar Halloweenkulor, svart- och orangefärgade marmeladkulor med smak av apelsin-cola.
kulor
Läskig godisnyhet från Fazer

MAX och Kronfågel utökar samarbetet

MAX och Kronfågel lanserar två frysta nyheter: Red Hot Chicken Nuggets och Chicken Jr. Burger.
max
MAX och Kronfågel utökar samarbetet