Framtidens timbaler ska öka matglädjen

PUBLICERAD: 3 november 2025
UPPDATERAD: 3 november
BrandEyes sortiment består av 30 timbaler, bland annat en fiskfilétimbal, en ärttimbal, en morotstimbal av morotspuré och korv i flera former. Foto: Pressbild

BrandEye lanserar timbaler anpassade för personer med dysfagi, det vill säga tugg- och sväljsvårigheter. Timbalerna är formade som den mat de är gjorda av men har en konsistens som är lätt och säker att äta.

Åtta procent av den vuxna befolkningen och mellan 76 och 87 procent av boende på sjukhem beräknas ha dysfagi. Samtidigt är undernäring vanligt hos äldre.

– Det är svårt för oss som äter normalkost att förstå hur mycket det betyder att få äta mat som ser ut som mat och smakar som mat. Att du genom att titta på tallriken förstår vad det är som serveras väcker matglädjen hos de som tappat aptiten och har svårt att äta. Om den konsistensanpassade tallriken ser likadan ut som normalkosten bordsgrannen serveras, skapar det också en känsla av samhörighet i stället för den exkludering som uppstår när du serveras mixad mat eller mat formad som pluppar och stänger, säger Anna Philipsson, kostansvarig och utbildare inom konsistensanpassad kost på BrandEye.

30 olika timbaler
BrandEyes timbaler produceras i företagets fabrik i Helsingborg av svenskt kött, svensk fågel samt MSC/ASC-märkta fiskar och skaldjur. Sortimentet består från start av 30 timbaler, bland annat en fiskfilétimbal formad som en torskfilé, en ärttimbal i form av en ärtskida, korv i flera former samt köttbullstimbaler som ser ut som små handtrillade köttbullar. Timbalerna är helt släta och har en sammanhängande konsistens, helt utan bitar. De är lätta att trycka sönder i munnen med tungan, innan de sväljs.

– God, näringsrik och tilltalande mat borde vara en självklarhet för alla. Med vårt breda sortiment gör vi det enkelt för offentlig och privat verksamhet att servera aptitlig mat till dygnets alla måltider. Målet är att minska undernäringen och öka livskvaliteten för alla med dysfagi, säger Henrik Mauritzon, grundare BrandEye.

Senaste nytt

Amelie De Geer blir ny vd på Menigo

Menigo har utsett Amelie De Geer till ny vd. Hon tillträder i slutet på november och kommer senast från rollen som vd på Bama Nordic.
Amelie de Geer - ny VD på Menigo
Amelie De Geer blir ny vd på Menigo

Mjölkmustaschen – gör skillnad för mäns hälsa

För tredje året i rad stödjer Skånemejerier kampen mot prostatacancer genom sin medverkan i Mustaschkampen.
Varje-liter-räknas_FINAL
Mjölkmustaschen – gör skillnad för mäns hälsa

Tid för lutfisk – Sveriges äldsta bevarade mattradition

Inför Lutfiskens dag den 31 oktober har Skärhamns Frys tagit fram ett modernt lutfiskrecept tillsammans med kocken Katja Palmdahl.
Lutfisk med rökigt tångsalt pumpa och smörad kycklingfond_2
Tid för lutfisk – Sveriges äldsta bevarade mattradition

Julmusttrender 2025: Hantverk, hållbarhet och nya smaker

Bryggerierna ser ett växande intresse för hantverksmässig julmust, sockerfria varianter samt nya smaker och fatlagringar.
Julmust
Julmusttrender 2025: Hantverk, hållbarhet och nya smaker

Läs vidare

Blodbrownien lanseras i fler butiker till Halloween

I samband med Halloween kommer blodbrownien, som lanserades på Pressbyråns testbutik PBX, att finnas i flera butiker i hela landet.
Blodbrownie Emma Moberg
Blodbrownien lanseras i fler butiker till Halloween

Läskig godisnyhet från Fazer

Fazer lanserar Halloweenkulor, svart- och orangefärgade marmeladkulor med smak av apelsin-cola.
kulor
Läskig godisnyhet från Fazer

MAX och Kronfågel utökar samarbetet

MAX och Kronfågel lanserar två frysta nyheter: Red Hot Chicken Nuggets och Chicken Jr. Burger.
max
MAX och Kronfågel utökar samarbetet

Svegro lanserar ekologisk "superört"

Svegro utökar sitt sortiment med ekologisk vattenkrasse som odlas på Färingsö året runt.
Svegro lanserar ekologisk vattenkrasse
Svegro lanserar ekologisk ”superört”