
98 procent av svenska hushåll köper potatis, en stabil siffra som har legat på samma nivå i många år. Ändå planerar var femte svensk att öka sin potatiskonsumtion och 54 procent har testat nya tillagningssätt, enligt Potatisrapporten.
Svensk Potatis ser flera förklaringar till att 19 procent av svenskarna uppger att de kommer att äta mer potatis.
– Ökande matpriser gör att konsumenter jämför livsmedelspriser i högre utsträckning och potatis upplevs vara nyttig och prisvärd vardagsmat. Man upplever också att potatis ger ett minskat matsvinn, eftersom överbliven potatis kan bli något annat gott till lunch dagen efter. Spännande recept finns det numera gott om på receptsajter, sociala medier och i Svensk Potatis kanaler, säger AnnaKarin Hamilton, som är vd på Svensk Potatis.
Potatisrapporten 2025 visar att 41 procent har provat en ny potatissort och 54 procent har testat nya tillagningssätt, jämfört med 2018.
Förenar generationer vid middagsbordet
– Klassikern kokt potatis är favoriten som fortfarande toppar, men nya tillagningssätt har ökat stort, och det är främst unga potatisätare som experimenterar i köket. Potatiswraps, korta videoklipp och inlägg på sociala medier driver fram nya trender i realtid och det är fantastiskt att se alla kreativa potatisrecept. Man kan verkligen säga att potatis förenar generationer vid svenska middagsbord, säger AnnaKarin Hamilton.
Potatisrapporten 2025 är en undersökning för Svensk Potatis som genomfördes i augusti 2025. 500 personer mellan 18 och 70 århar svarat på en webbaserad undersökning.
Potatisrapporten 2025 kan laddas ner här



