Stor efterfrågan på Sveriges första groddade färs

PUBLICERAD: 16 oktober 2025
UPPDATERAD: 16 oktober
Ahlströms groddade färs används ofta som utblandning till köttfärs eller ersättning för sojaprodukter. Den finns både i en konventionell och en ekologisk variant. Foto: Pressbild

Sedan smyglanseringen i början av året finns Ahlströms groddade baljväxtfärs idag på menyn i fler än 80 kommuner. Sammanlagt har över 13 ton redan levererats, motsvarande cirka 130 000 portioner.

Efter flera års arbete tillsammans med svenska odlare och groddspecialister, lanserar Ahlströms en baljväxtfärs på groddade svenska ärtor, linser och åkerbönor. Efter en smyglansering i början av året har färsen snabbt blivit en framgång och serveras idag på skolor och inom äldreomsorgen i över 80 kommuner.

– Vi trodde aldrig att vi skulle få ett sådant här gensvar på en färsprodukt, men responsen har varit överväldigande – när vi varit ute på mässor har kostchefer sprungit och hämtat sina kollegor för att låta dem smaka. Vi har fått ett otroligt mottagande i skolkök och på sjukhus, inte minst för den ekologiska varianten. Det visar att svenskt växtbaserat protein fortfarande ligger i tiden, bara den får gro ordentligt, säger Felix Strandvik, försäljningschef på Ahlströms.

Gammal svensk tradition
Bakom innovationen finns ett nära samarbete med Munkagrodden, som är en ledande aktör inom groddteknik. Tillsammans har man utvecklat en noggrant avvägd groddningsprocess som ger rätt balans mellan näring, vatteninnehåll och konsistens – utan att tumma på livsmedelssäkerheten. Fröna steriliseras noggrant utan att skadas, en tekniskt avancerad process som säkerställer kvaliteten, samtidigt som groddningen får komma i gång på naturligt sätt. Hela råvaran används i färsen, vilket ger mer fibrer och näring.

– Med groddningsprocessen går vi tillbaka till en gammal svensk tradition, där vi låter naturen själv göra jobbet. Vi är den första aktören i Sverige som knäckt koden för hur man kan göra det i större skala. Resultatet är inte bara hälsosamt och hållbart, utan också otroligt gott. Vi ser groddningen som en pusselbit i en större rörelse, att bygga framtidens svenska matproduktion på smarta, naturliga processer, säger Jacob Ahlström, grundare av Ahlströms.

Från Sverige-märkt
Ahlströms groddade färs tillverkas av 100 procent svensk råvara och är Från Sverige-märkt. Den är vegansk och finns både i en konventionell och en ekologisk variant.

– Med den här innovationen har vi en produkt som tickar alla boxar. Nu hoppas vi att fler människor ska få möjligheten att smaka på groddad färs under 2026. Jag är särskilt stolt över att färsen är så god. Den har en naturlig, nötig smak och doftar fräscht, nästan som groddar. Kockarna och matgästerna uppskattar också dess tydliga tuggmotstånd och munkänslan, vilket gläder oss mycket. Man behöver inte gömma färsen i tacokrydda eller andra kryddmixer för att dölja smaken – här räcker det med rapsolja och salt för att förhöja den, säger Felix Strandvik.

Senaste nytt

Semper Glutenfritt byter namn till Schär

Semper Glutenfritts produkter blir en del av Dr. Schärs glutenfria portfölj och kommer att säljas under varumärket Schär.
7taPrGhF
Semper Glutenfritt byter namn till Schär

Mellanmål viktigt för många svenskar

Sex av tio svenskar äter mellanmål flera gånger i veckan eller dagligen, visar en ny undersökning på uppdrag av Ica.
vardagskock
Mellanmål viktigt för många svenskar

Livsmedelsakademin får ny vd

Livsmedelsakademins nya vd Cecilia Gannedahl kommer närmast från rollen som kommunikationsdirektör på Orkla Sverige.
Cecilia Gannedahl
Livsmedelsakademin får ny vd

Trendrapport: Det här kommer vi att dricka framöver

Päron- och kardemummathai-te och fermenterad ananas är några av de nya dryckestrenderna i Oatlys trendrapport.
FOTR_PRESSBILD_20251014sg
Trendrapport: Det här kommer vi att dricka framöver

Läs vidare

"Köttig" lansering från Oumph!

Växtbaserade Be*f Style Strips presenteras som "Oumph!s köttigaste lansering någonsin".
Beef style strip
”Köttig” lansering från Oumph!

Triumf Glass höstnyheter: Klassiskt, vintrigt och laktosfritt

Triumf Glass lanserar tre nya produkter: Päronglass i nytt format, vintrig lingonkola och en laktosfri dessertglass.
höstnyheter2025
Triumf Glass höstnyheter: Klassiskt, vintrigt och laktosfritt

Lakrids By Bülow lanserar årets vinterkollektion

Lakrids By Bülows vinterkollektion kommer i år i en ny design med flera återvändande smaker i limiterad upplaga.
2025_WINTER_POS_POSTER_GIFT_1x1
Lakrids By Bülow lanserar årets vinterkollektion

Nytt varumärke för mer hållbart griskött

Scan och Coop lanserar klimatcertifierat griskött under det nya varumärket Vår Utvalda.
coop fläsk
Nytt varumärke för mer hållbart griskött