Hon är Coop Sverigs nya hållbarhets- och kvalitetsdirektör

PUBLICERAD: 7 oktober 2025
UPPDATERAD: 7 oktober
Den 1 oktober började Karin Brinck som hållbarhets- och kvalitetsdirektör på Coop Sverige. Foto: Pressbild

Karin Brinck är ny Direktör Hållbarhet & Kvalitet för Coop Sverige. Hon kommer närmast från H&M-koncernen, där hon har haft olika globala roller inom hållbarhet.

Den 1 oktober började Karin Brinck som hållbarhets- och kvalitetsdirektör på Coop Sverige. Hon ingår även i Coop Sveriges ledningsgrupp. Karin Brinck kommer närmast från H&M-koncernen, där hon bland annat har varit hållbarhetschef för Arket och därefter H&M. Hon är 54 år och har masters i företagsekonomi och administration, ESSCA Business School (Frankrike), samt masters i Sustainable Enterprising vid Stockholm Resilience Centre.

– Jag ser verkligen fram emot att ansluta till Coop – en värderingsdriven organisation där hållbarhet och kvalitet alltid varit centrala drivkrafter och med viljan att accelerera den omställning som svensk dagligvaruhandeln står inför. Tillsammans med hela organisationen, våra föreningar och externa partners vill jag säkerställa att vår egen omställning är förankrad i omvärlden, fullt integrerad i verksamheten och driver verklig affärs- och samhällsnytta – samt stärker våra medlemmars och kunders förtroende, säger Karin Brinck, som ingår i Coop Sveriges ledningsgrupp.

Senaste nytt

DUG vill ta plats i skolköken

DUG Foodtech gör en strategisk satsning på den offentliga sektorn och foodservice.
dug
DUG vill ta plats i skolköken

Lakrids By Bülow lanserar årets vinterkollektion

Lakrids By Bülows vinterkollektion kommer i år i en ny design med flera återvändande smaker i limiterad upplaga.
2025_WINTER_POS_POSTER_GIFT_1x1
Lakrids By Bülow lanserar årets vinterkollektion

Nytt varumärke för mer hållbart griskött

Scan och Coop lanserar klimatcertifierat griskött under det nya varumärket Vår Utvalda.
coop fläsk
Nytt varumärke för mer hållbart griskött

Semper AB byter namn till Hero Sweden AB

Semper, som har varit en del av Hero Group sedan 2006, byter namn till Hero Sweden AB.
Hero Corporate Photo_ (54)
Semper AB byter namn till Hero Sweden AB

Läs vidare

DUG vill ta plats i skolköken

DUG Foodtech gör en strategisk satsning på den offentliga sektorn och foodservice.
dug
DUG vill ta plats i skolköken

Semper AB byter namn till Hero Sweden AB

Semper, som har varit en del av Hero Group sedan 2006, byter namn till Hero Sweden AB.
Hero Corporate Photo_ (54)
Semper AB byter namn till Hero Sweden AB

Matens ursprung viktigare för svenskar än för EU-genomsnittet

Ursprunget är nästan lika viktigt som priset, när svenskar handlar mat. Det visar en ny undersökning från Efsa.
kundkorg
Matens ursprung viktigare för svenskar än för EU-genomsnittet

Icas framtidsspaning: Havrekaffe och cellodlad julskinka

Ica kartlägger den svenska livsmedelskedjans utmaningar och möjligheter framöver i rapporten "Maten och möjligheterna".
sofia
Icas framtidsspaning: Havrekaffe och cellodlad julskinka