
DUG Foodtech, som står bakom potatisdrycken DUG, gör en strategisk satsning på den offentliga sektorn och foodservice. Genom kampanjen ”Potatisrevolutionen” riktas fokus mot offentliga måltider, där skolor och storkök är prioriterade kundsegment.
DUG Foodtechs produkter är nu tillgängliga via storköksgrossisterna Martin & Servera och Menigo.
– Att finnas tillgängliga via Martin & Servera och Menigo gör att vi kan nå ut i den offentliga sektorn. Nu har vi förutsättningar att vara del i de offentliga upphandlingarna i de 290 kommunerna i Sverige som serverar ungefär tre miljoner måltider dagligen. Kravet på att de offentliga måltiderna ska vara hållbara, allergivänliga och hälsosamma uppfyller vi, säger Helene Nielsen, vd på DUG Foodtech.
Nyckelprodukten DUG Cooking cream, som är anpassad för storskalig matlagning, lanseras senare i höst men används redan nu av de storkök som deltar i kampanjen.
Certifierade av Sugarwise
Nyligen certifierades DUG Barista och DUG Unsweetened Barista av Sugarwise, en global märkning för produkter med ett lågt eller inget sockerinnehåll.
– Sugarwise-certifieringen är ett kvitto på att vi har lyckats kombinera njutning och hälsosammare val. Vi visar att våra produkter ger en perfekt cappuccino eller latte – med samma krämiga skum och runda smak – utan onödigt socker samt att våra produkter är utmärkta till all typ av matlagning, bakning och som dryck med den lägre sockerhalten, säger Helene Nielsen.