Matens ursprung viktigare för svenskar än för EU-genomsnittet

PUBLICERAD: 3 oktober 2025
UPPDATERAD: 3 oktober
Matens ursprung är betydligt viktigare för svenskar än för andra EU-medborgare. Det visar Efsas undersökning Eurobarometer Livsmedelssäkerhet i EU. Foto: Från Sverige

När svenskar handlar mat är det nästan lika viktigt varifrån maten kommer som vad den kostar. Det är en stor skillnad mot genomsnittet i EU, där priset är den överlägset viktigaste faktorn. Det rapporterar Livsmedelsverket.

Resultatet presenteras i den aktuella undersökningen Eurobarometer Livsmedelssäkerhet i EU. 26 000 personer i hela EU har fått svara på frågor om mat och livsmedelssäkerhet. Sverige sticker ut på flera sätt. Förutom att matens ursprung är ovanligt viktigt för svenskar, är vi också mer pålästa om livsmedelssäkerhet än genomsnittet i EU. Ändå är svenskar mindre intresserade av frågan. Orsaken: Vi tar för givet att maten vi äter är säker.

Hög tilltro till myndigheter men lågt förtroende för influencers
Svenskar har högre tilltro till myndigheter och information på officiella webbplatser än EU-genomsnittet, men litar mycket mindre på information om livsmedelssäkerhet från kändisar och influencers. 95 procent litar på information från myndigheter men endast 1 procent litar på influencers och kändisar. För EU som helhet litar 70 procent på myndigheter och 22 procent på influencers.

Fler oroliga för mikroplaster
Undersökningen genomförs regelbundet och det går därför att se utveckling över tid. En fråga som har seglat upp de senaste åren är mikroplaster, där både kunskapen och oron har ökat mycket i både Sverige och EU jämfört med den senaste undersökningen från 2022.

Undersökningen genomförs av Efsa, den europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet.
Läs mer om undersökningen på Efsas webbplats:

Senaste nytt

DUG vill ta plats i skolköken

DUG Foodtech gör en strategisk satsning på den offentliga sektorn och foodservice.
dug
DUG vill ta plats i skolköken

Hon är Coop Sverigs nya hållbarhets- och kvalitetsdirektör

Karin Brinck, Coop Sveriges nya hållbarhets- och kvalitetsdirektör, kommer närmast från H&M-koncernen.
b52ab1816856f0f6_org
Hon är Coop Sverigs nya hållbarhets- och kvalitetsdirektör

Lakrids By Bülow lanserar årets vinterkollektion

Lakrids By Bülows vinterkollektion kommer i år i en ny design med flera återvändande smaker i limiterad upplaga.
2025_WINTER_POS_POSTER_GIFT_1x1
Lakrids By Bülow lanserar årets vinterkollektion

Nytt varumärke för mer hållbart griskött

Scan och Coop lanserar klimatcertifierat griskött under det nya varumärket Vår Utvalda.
coop fläsk
Nytt varumärke för mer hållbart griskött

Läs vidare

DUG vill ta plats i skolköken

DUG Foodtech gör en strategisk satsning på den offentliga sektorn och foodservice.
dug
DUG vill ta plats i skolköken

Hon är Coop Sverigs nya hållbarhets- och kvalitetsdirektör

Karin Brinck, Coop Sveriges nya hållbarhets- och kvalitetsdirektör, kommer närmast från H&M-koncernen.
b52ab1816856f0f6_org
Hon är Coop Sverigs nya hållbarhets- och kvalitetsdirektör

Semper AB byter namn till Hero Sweden AB

Semper, som har varit en del av Hero Group sedan 2006, byter namn till Hero Sweden AB.
Hero Corporate Photo_ (54)
Semper AB byter namn till Hero Sweden AB

Icas framtidsspaning: Havrekaffe och cellodlad julskinka

Ica kartlägger den svenska livsmedelskedjans utmaningar och möjligheter framöver i rapporten "Maten och möjligheterna".
sofia
Icas framtidsspaning: Havrekaffe och cellodlad julskinka