Gooh! fortsatt marknadsledare inom färdigmat

PUBLICERAD: 19 september 2025
UPPDATERAD: 19 september
Gooh! står idag bakom åtta av de tio mest köpta portionsförpackade färdigrätterna i Sverige. Foto: Pressbild

Med 20 år bakom sig och en marknadsandel på cirka 22 procent är Gooh! en av de starkaste aktörerna inom portionsförpackad färdigmat i Sverige.

Gooh!  firar 20 år som en etablerad aktör inom kyld färdigmat. Kategorin färska huvudmål i svensk dagligvaruhandel visar fortsatt stark tillväxt med en försäljningsökning på försäljningsökning på +10,8 procent hittills i år. Gooh! har under samma period haft en ännu starkare tillväxt, med en ökning på +16,3 procent. Med en marknadsandel på 22,4 procent inom portionsförpackad färdigmat befäster Gooh! sin position som marknadsledare.

–Gooh! har alltid haft konsumenten i fokus – från råvaruval till smakupplevelse. Den ökade efterfrågan på snabba och enkla måltidslösningar, i kombination med vårt fokus på kvalitet och smak, gör att vi bibehåller vår marknadsledande position. Att vi nu firar 20 år som marknadsledare visar att vår filosofi håller, säger Louise Lindholm, marknadschef för Gooh!.

Nära samarbete med kockarna på Operakällaren
– Sedan starten har ambitionen varit tydlig: att höja ribban för vad färdigmat kan och bör vara. Med smak, kvalitet och innovation som ledstjärnor har Gooh! vuxit från ett fåtal butiker i Stockholm till ett rikstäckande varumärke med stark konsumentlojalitet.

Gooh!s resa började för 20 år sedan med ett nära samarbete med kockarna på Operakällaren och står idag bakom åtta av de tio mest köpta portionsförpackade färdigrätterna i Sverige.

Senaste nytt

Site Zero certifierat för spårbarhet av återvunnen plast

Den nya RecyClass-certifieringen försäkrar spårbarheten i återvunnen plast för livsmedelskontakt.
Foto: Peter Holgersson AB
Site Zero certifierat för spårbarhet av återvunnen plast

56 miljoner till Cancerfonden från Ica och Apotek Hjärtat

Icas och Apotek Hjärtats insamling till Rosa Bandet gav 56 miljoner till svensk cancerforskning.
Monika Magnusson
56 miljoner till Cancerfonden från Ica och Apotek Hjärtat

Löfbergs satsar på mer hållbart kaffe

Löfbergs blev ett av de första kafferosterierna i Europa att köpa in ROC-kaffe – en ny certifiering som går längre än traditionella ekologiska krav.
Kajsa-Lisa Ljudén
Löfbergs satsar på mer hållbart kaffe

Tomtens Karamelläpple – Årets julfil från Norrmejerier

Barnen på Hjältarnas hus i Umeå har röstat fram Tomtens Karamelläpple som årets julfil från Normejerier.
0157	Norrmejerier	Julfil Karamellapple	1 liter	7310861001577
Tomtens Karamelläpple – Årets julfil från Norrmejerier

Läs vidare

Site Zero certifierat för spårbarhet av återvunnen plast

Den nya RecyClass-certifieringen försäkrar spårbarheten i återvunnen plast för livsmedelskontakt.
Foto: Peter Holgersson AB
Site Zero certifierat för spårbarhet av återvunnen plast

56 miljoner till Cancerfonden från Ica och Apotek Hjärtat

Icas och Apotek Hjärtats insamling till Rosa Bandet gav 56 miljoner till svensk cancerforskning.
Monika Magnusson
56 miljoner till Cancerfonden från Ica och Apotek Hjärtat

Löfbergs satsar på mer hållbart kaffe

Löfbergs blev ett av de första kafferosterierna i Europa att köpa in ROC-kaffe – en ny certifiering som går längre än traditionella ekologiska krav.
Kajsa-Lisa Ljudén
Löfbergs satsar på mer hållbart kaffe

Amelie De Geer blir ny vd på Menigo

Menigo har utsett Amelie De Geer till ny vd. Hon tillträder i slutet av november och kommer senast från rollen som vd på Bama Nordic.
Amelie de Geer - ny VD på Menigo
Amelie De Geer blir ny vd på Menigo