
En ny Ipsos-undersökning, på uppdrag av Fazer, visar att 42 procent av unga vuxna i Sverige, motsvarande nästan 700 000 personer, vill vara med och utveckla framtidens livsmedel. Men bara en tredjedel vet vilka jobbmöjligheter som finns.
Fazers nya undersökning, som presenterades i Almedalen 24 juni, visar att unga vuxna i Sverige ofta förknippar livsmedelsbranschen med butiksjobb och mer monotona uppgifter.
Intresset för att arbeta med mat, dryck, godis och snacks är dock överraskande starkt bland unga. Hela 42 procent av unga vuxna i åldern 18-30 år vill utveckla och jobba med framtidens mat, men få vet hur. Bland unga med kvalificerad yrkesutbildning är intresset för branschen till och med större än att arbeta med sociala medier.
– Det här är en tydlig signal till hela livsmedelsbranschen. Framtidens smaker lockar, men hela branschens möjligheter syns inte. Här finns ett stort glapp att fylla. Med denna insikt har vi chansen att visa att vår bransch inte bara är trygg och innovativ, utan den är betydande för framtiden. Det är dags att bjuda in nästa unga generation och bredda bilden av vad ett jobb och karriär i vår bransch faktiskt innebär, säger Mats Liedholm, vd för Fazer Sverige.
Vad unga söker och vad branschen behöver visa
Endast 26 procent av de unga vuxna känner sig säkra på att deras kompetens efterfrågas i branschen. Bland ekonomer och ingenjörer är siffran ännu lägre.
Undersökningen visar att unga vuxna har tydliga drivkrafter när de väljer arbetsgivare och att livsmedelsbranschen redan erbjuder mycket av det de efterfrågar, som trygghet, balans och en inkluderande arbetsmiljö. Andra områden som unga efterfrågar är tydliga karriärvägar och utvecklingsmöjligheter, intressanta och varierande arbetsuppgifter, inkomstmöjligheter och innovation.
Fazer har lanserat initiativ för att synliggöra karriärvägar i branschen, bland annat genom praktikprogram, sommarjobb på bagerier, samarbeten med högskolor och storytelling i sociala medier.
En bransch full av möjligheter
Under Almedalsveckan vill Fazer sätta ljuset på kompetensbehovet som en nyckelfråga för Sveriges livsmedelsstrategi och bidra till en insiktsfull dialog med politiker, näringsliv, unga, branschen och opinionsbildare. Målet är att inspirera unga att se branschen som en attraktiv och meningsfull karriärväg och stärka branschens konkurrenskraft och framtidsmöjligheter.
– Vi vill visa att det finns en annan berättelse, en berättelse om en bransch som bidrar till samhället, som är smakrik, trygg och full av möjligheter. Det är den bilden vi tar med oss till Almedalen, säger Mats Liedholm.
Undersökningen genomfördes av Ipsos på uppdrag av Fazer den 26-29 maj 2025 med ett representativt urval av 1 000 unga vuxna i åldern 18-30 år i Sverige.