Foodora och Starship utökar robotleveranser

PUBLICERAD: 23 juni 2025
UPPDATERAD: 23 juni
Partnerskapet mellan foodora och Starship kombinerar avancerad robotteknik med realtidslogistik för att leverera mat och vardagsvaror med minimal miljöpåverkan. Foto: Pressbild

Foodora och Starship expanderar sin flotta av självkörande leveransrobotar. Nu öppnas tjänsten upp för ytterligare 13 000 hushåll i Solna.

Efter tre månader med robotleveranser på Södermalm, utökar foodora och Starship nu tjänsten ytterligare i Stockholm. Inledningsvis kommer cirka fem rosa leveransrobotar att börja leverera dagligvaror från foodora Market Solna. Expansionen är en del av foodoras bredare satsning på smart stadslogistik och miljövänliga sista-milen-lösningar.

– Vi är glada att kunna erbjuda vår robotleveranstjänst till fler områden. Solna är en dynamisk stadsdel och passar perfekt för den här typen av innovation. Vårt mål är att förenkla vardagen för våra kunder – samtidigt som vi minskar utsläpp och avlastar trafiken i tätbefolkade områden, säger Daniel Gustafsson Raba, logistikchef på foodora.

Kunder som vill beställa varor levererade med robot kan göra det från foodora Market Solna via foodora-appen. De lägger sin beställning som vanligt och väljer robotleverans innan de slutför köpet. När roboten närmar sig får kunden en notis.

Avancerade sensorer och navigationssystem
Leveransrobotarna är utvecklade av Starship Technologies. De självkörande robotarna är utrustade med avancerade sensorer och navigationssystem för att kunna röra sig säkert på trottoarer och i gångområden.

Starship har över 2 000 robotar i drift på över 150 platser i sex länder och utför mer än 8 miljoner leveranser globalt. En genomsnittlig leverans uppges förbruka lika lite energi som det krävs för att koka en kopp te.
Hittills har Starships robotleveranser sparat över 500 ton koldioxidutsläpp i Europa genom att erbjuda ett batteridrivet alternativ för att hämta matvaror.

Senaste nytt

DUG vill ta plats i skolköken

DUG Foodtech gör en strategisk satsning på den offentliga sektorn och foodservice.
dug
DUG vill ta plats i skolköken

Hon är Coop Sverigs nya hållbarhets- och kvalitetsdirektör

Karin Brinck, Coop Sveriges nya hållbarhets- och kvalitetsdirektör, kommer närmast från H&M-koncernen.
b52ab1816856f0f6_org
Hon är Coop Sverigs nya hållbarhets- och kvalitetsdirektör

Lakrids By Bülow lanserar årets vinterkollektion

Lakrids By Bülows vinterkollektion kommer i år i en ny design med flera återvändande smaker i limiterad upplaga.
2025_WINTER_POS_POSTER_GIFT_1x1
Lakrids By Bülow lanserar årets vinterkollektion

Nytt varumärke för mer hållbart griskött

Scan och Coop lanserar klimatcertifierat griskött under det nya varumärket Vår Utvalda.
coop fläsk
Nytt varumärke för mer hållbart griskött

Läs vidare

DUG vill ta plats i skolköken

DUG Foodtech gör en strategisk satsning på den offentliga sektorn och foodservice.
dug
DUG vill ta plats i skolköken

Hon är Coop Sverigs nya hållbarhets- och kvalitetsdirektör

Karin Brinck, Coop Sveriges nya hållbarhets- och kvalitetsdirektör, kommer närmast från H&M-koncernen.
b52ab1816856f0f6_org
Hon är Coop Sverigs nya hållbarhets- och kvalitetsdirektör

Semper AB byter namn till Hero Sweden AB

Semper, som har varit en del av Hero Group sedan 2006, byter namn till Hero Sweden AB.
Hero Corporate Photo_ (54)
Semper AB byter namn till Hero Sweden AB

Matens ursprung viktigare för svenskar än för EU-genomsnittet

Ursprunget är nästan lika viktigt som priset, när svenskar handlar mat. Det visar en ny undersökning från Efsa.
kundkorg
Matens ursprung viktigare för svenskar än för EU-genomsnittet