Barillas premiumpasta Al Bronzo i ny kostym

PUBLICERAD: 4 juni 2025
UPPDATERAD: 5 juni
För att efterlikna de små mikrospåren i pastan har den nya Al Bronzo-förpackningen en lätt texturerad yta. Foto: Pressbild

Barillas serie av premiumpasta, Al Bronzo, kommer i en ny, större förpackning med en lätt texturerad yta. Pasta-serien produceras med en traditionell bronsvalsningsmetod som ger ett extra såsgrepp.

Al Bronzo produceras med metoden Lavorazione Grezza. Det betyder att pastan valsas med bronsplattor med små spår som gör ytan full av mikrospår, vilket innebär att pastan binder såsen i rätten. Pastans form, tjocklek och storlek är också avgörande för hur väl den gifter sig med olika typer av såser.

Inom serien Al Bronzo finns sorterna Mezze Rigatoni, Tortiglioni, Fusillioni, Spaghetti och Linguine.

Ny större förpackning med texturerad yta
För att efterlikna de små mikrospåren i pastan har den nya Al Bronzo-förpackningen en lätt texturerad yta. Förpackningen har tagits fram för att förmedla känslan av Barillas historia och på ett subtilt och lekfullt sätt förklara skillnaden mellan en pasta som inte är bronsvalsad och Barilla Al Bronzo.

– Med den nya förpackningen vill vi inte bara visa upp det hantverk och den kvalitet som ligger bakom varje bit pasta, utan också förmedla känslan av passion och tradition. För oss handlar det om att skapa en upplevelse som känns både genuin och exklusiv – en pasta som bär med sig den starka italienska traditionen till det svenska middagsbordet, säger Moritz Tintelnot, vd på Barilla Sverige AB.

Al Bronzo-pastan görs av utvalt durumvete med ett proteininnehåll på över 14 procent, vilket ger den särskilda konsistensen och förmågan att behålla stärkelsen under tillagning

Senaste nytt

Vegobarometern: Hybridprodukter på frammarsch

Andelen vegetarianer, veganer och flexitarianer har minskat, inte minst bland unga, samtidigt ökar intresset för hybridprodukter.
hybrid
Vegobarometern: Hybridprodukter på frammarsch

Estrella firar midsommar med snacksvisor

Estrella vill höja midsommarstämningen genom att lansera ett vishäfte med festliga snacksvisor – att sjunga till chipsskålen.
Estrella_Snacksvisor_Pressbild_1920x1080
Estrella firar midsommar med snacksvisor

Paulig investerar i hållbar saffransproduktion

Svenska BlueRedGold tar in 31 miljoner i en investeringsrunda för att utveckla ett skalbart inomhussystem för åretruntodling av saffran.
saffran2hoÌ_g fotograf Markus Engstrand
Paulig investerar i hållbar saffransproduktion

Stor kontrollinsats mot försäljning av jordgubbar

Över 35 ton jordgubbar har kontrollerats, bland annat för att säkerställa att ursprungsmärkningen stämmer och att företagen är registrerade.
gubbar
Stor kontrollinsats mot försäljning av jordgubbar

Läs vidare

Potatisen tar steget in i cafévärlden

DUG Foodtech lanserar världens första osötade potatisdryck för kaffe, DUG Unsweetened Barista.
DUG Collection
Potatisen tar steget in i cafévärlden

Världens första chokladfria "chokladcheesecake"

Urban Deli lanserar chokladcheesecake utan choklad, gjord på drav från ölbryggning.
Fakecake_Banner bock 1_4
Världens första chokladfria ”chokladcheesecake”

Willys lanserar svinnsmart grillnyhet

Willys lanserar Grill på Spill, grillbriketter gjorda av restprodukter från hasselnötsproduktion.
ac4ac925d653ca3f_org
Willys lanserar svinnsmart grillnyhet

Johnny’s presenterar grillnyheter med attityd

Johnny’s BarbequeBuddies lanserar sju heta nyheter inför årets grillsäsong i form av såser, majonnäser och marinader.
Samlingsbild
Johnny’s presenterar grillnyheter med attityd