
94 procent av svenskarna äter kött och fler än var tredje tycker att det är bra för hälsan. Samtidigt oroar sig många för att köttet inte kommer att räcka och efterfrågar en ökad svensk köttproduktion. Det visar Svenskt Kötts senaste konsumentundersökning, genomförd av Novus.
Enligt undersökningen är det bara sex procent av svenskarna som uppger att de inte äter kött.
– Debatten har länge varit polariserad, men nu ser vi något annat. Konsumenten har börjat se nyanserna. Man vill göra medvetna val – och för många är svenskt kött ett sådant val, säger Isabel Moretti, vd för Svenskt Kött.
Siffror från Ungdomsbarometern visar att allt fler unga ser positivt på kött. För bara fyra år sedan tyckte 8 av 10 tjejer att det vore bra om färre åt kött. I dag är det bara 6 av 10 – och andelen som helt tar avstånd från påståendet har ökat kraftigt.
– Det är inte längre självklart att unga tar avstånd från kött. Tvärtom ser vi en ny generation som både ifrågasätter gamla sanningar och efterfrågar mat som är trygg, näringsrik och producerad i Sverige, säger Isabel Moretti.
Svenskt ursprung i topp
Trots prispress och hushållsekonomisk oro vill majoriteten fortfarande betala mer för svenskt kött. I undersökningen hamnar ”svenskt ursprung” i topp som det mervärde flest är beredda att betala extra för – före både ekologiskt och klimatsmart.
Samtidigt anser 86 procent att svenskt kött är viktigt för Sveriges livsmedelsberedskap.
– När omvärlden skakar blir det svenska viktigare. Vi ser ett tydligt samband mellan oro i världen och viljan att säkra vår egen matförsörjning. Svenskt kött har en självklar roll i det, menar Isabel Moretti.
Konsumenterna vill ha mer svenskt kött
Attityden till kött som ett hälsosamt livsmedel har stärkts. På bara ett år har andelen som tycker att kött påverkar hälsan positivt ökat från 29 till 37 procent. Bara 10 procent anser att kött är negativt för hälsan.
En tredjedel av svenskarna uppger att de har märkt av köttbrist i butik – och budskapet till politikerna är tydligt: öka den svenska produktionen.
– Det är inte bara branschen som säger det längre. Nu är det konsumenten som höjer rösten: Vi måste producera mer mat i Sverige – och vi måste göra det nu, säger Isabel Moretti.
Undersökningen genomfördes av Novus på uppdrag av Svenskt Kött 21-28 mars 2025. 1 041 personer svarade på en webbenkät.