Garants mejeriförpackningar sprider kunskap om dyslexi

PUBLICERAD: 20 maj 2025
UPPDATERAD: 20 maj
På Garants mejeriförpackningar kommer det att finnas information om läs- och skrivsvårigheter samt övningar och tips på vad man själv kan göra för att lära, stötta och få hjälp. Foto: Pressbild

Axfood har inlett ett samarbete med Dyslexiförbundet för att öka kunskapen om läs- och skrivsvårigheter. På Garants mejeriförpackningar kommer det i flera månader att finnas information samt övningar och tips på vad man själv kan göra för att lära, stötta och få hjälp.

Över 500 000 personer i Sverige har dyslexi, vilket motsvarar 5-8 procent av befolkningen. I en skolklass betyder det att 1-2 barn har dyslexi, och långt fler unga vuxna – omkring 15 procent – beräknas ha lässvårigheter. Dyslexiförbundet och Axfood vill gemensamt öka kunskapen om dessa utmaningar, men också bidra till att stötta och hjälpa dem som har svårigheter. Nu har ett samarbete inletts som under flera månader kommer att synas på Garants mejeriförpackningar.

– Vi jobbar hårt med att sprida kunskap om läs-, skriv- och räknesvårigheter i samhället. Det är viktigt att så många som möjligt förstår hur kämpigt det kan vara med de svårigheterna. Men det finns stöd, anpassningar och hjälpmedel som underlättar vardagen. Att tillsammans med Axfood och Garant kunna nå ända ut till samtalet runt matbordet är ett viktigt steg i att sprida kunskap om det, säger Inger Rålenius, tillförordnad ordförande i Dyslexiförbundets förbundsstyrelse.

Når miljoner svenskar
– Läs- och skrivsvårigheter är något som är väldigt utbrett och vi ser också att barn och ungdomar tenderar att läsa allt mindre idag. Via våra mejeriförpackningar når vi miljoner svenskar, och därför känns det viktigt för oss att uppmärksamma de utmaningar som finns kring läsning idag, men också hjälpa till med tips, övningar och information om hur man kan få hjälp, säger Emma Töpel Hanson, chef för marknadskommunikation, egna märkesvaror, på Dagab/Axfood.

Senaste nytt

Hon blir Arlas nya jordbrukschef i Sverige

Hanna Bellner blir ny chef för jordbruks- och medlemsfrågor för Arla i Sverige. Hon har arbetat på Arla i mer än 15 år, senast som chef för säljkåren mot dagligvaruhandeln.
6b3ca06b-790a-4660-a3dc-9e245880730a-w_960
Hon blir Arlas nya jordbrukschef i Sverige

Kryddig julsenap från Apotek Hjärtat

Apotek Hjärtats julsenap får i år smak av den nordafrikanska kryddblandningen Ras el hanout.
RAO1069682_01
Kryddig julsenap från Apotek Hjärtat

Julöl 2025: Hantverk, hållbarhet och nya smaker

Inför julen 2025 ser Sveriges Bryggerier en tydlig trend mot hantverk, hållbarhet och smakinnovationer.
Festive beer on a Christmas table.
Julöl 2025: Hantverk, hållbarhet och nya smaker

Nytt och klassiskt julgodis från Fazer

Fazers julsortiment är en blandning av klassiker och nyheter – från krispiga praliner till kex med pepparkakssmak.
fazer (kopia)
Nytt och klassiskt julgodis från Fazer

Läs vidare

Hon blir Arlas nya jordbrukschef i Sverige

Hanna Bellner blir ny chef för jordbruks- och medlemsfrågor för Arla i Sverige. Hon har arbetat på Arla i mer än 15 år, senast som chef för säljkåren mot dagligvaruhandeln.
6b3ca06b-790a-4660-a3dc-9e245880730a-w_960
Hon blir Arlas nya jordbrukschef i Sverige

Julöl 2025: Hantverk, hållbarhet och nya smaker

Inför julen 2025 ser Sveriges Bryggerier en tydlig trend mot hantverk, hållbarhet och smakinnovationer.
Festive beer on a Christmas table.
Julöl 2025: Hantverk, hållbarhet och nya smaker

Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Det är nu klart att Mats Liedholm, vd på Fazer Sverige, är med i styrelsen för branschorganisationen FoodDrinkEurope.
liedholm
Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Trendbrott för norrländsk mjölkproduktion

Efter flera år av nedgång ser mjölkproduktionen i Norrland nu ut att ha vänt. "Ett trendbrott" konstaterar Norrmejerier.
_MG_
Trendbrott för norrländsk mjölkproduktion