
Axfood har inlett ett samarbete med Dyslexiförbundet för att öka kunskapen om läs- och skrivsvårigheter. På Garants mejeriförpackningar kommer det i flera månader att finnas information samt övningar och tips på vad man själv kan göra för att lära, stötta och få hjälp.
Över 500 000 personer i Sverige har dyslexi, vilket motsvarar 5-8 procent av befolkningen. I en skolklass betyder det att 1-2 barn har dyslexi, och långt fler unga vuxna – omkring 15 procent – beräknas ha lässvårigheter. Dyslexiförbundet och Axfood vill gemensamt öka kunskapen om dessa utmaningar, men också bidra till att stötta och hjälpa dem som har svårigheter. Nu har ett samarbete inletts som under flera månader kommer att synas på Garants mejeriförpackningar.
– Vi jobbar hårt med att sprida kunskap om läs-, skriv- och räknesvårigheter i samhället. Det är viktigt att så många som möjligt förstår hur kämpigt det kan vara med de svårigheterna. Men det finns stöd, anpassningar och hjälpmedel som underlättar vardagen. Att tillsammans med Axfood och Garant kunna nå ända ut till samtalet runt matbordet är ett viktigt steg i att sprida kunskap om det, säger Inger Rålenius, tillförordnad ordförande i Dyslexiförbundets förbundsstyrelse.
Når miljoner svenskar
– Läs- och skrivsvårigheter är något som är väldigt utbrett och vi ser också att barn och ungdomar tenderar att läsa allt mindre idag. Via våra mejeriförpackningar når vi miljoner svenskar, och därför känns det viktigt för oss att uppmärksamma de utmaningar som finns kring läsning idag, men också hjälpa till med tips, övningar och information om hur man kan få hjälp, säger Emma Töpel Hanson, chef för marknadskommunikation, egna märkesvaror, på Dagab/Axfood.