Alkoholfria cocktails växande trend

PUBLICERAD: 16 maj 2025
UPPDATERAD: 22 maj
ISH lanserar två nya alkoholfria, färdigblandade cocktails på burk: ISH Mojito och ISH Spritz. Foto: Pressbild

Den alkoholfria trenden blir allt starkare, inte minst när det gäller färdigblandade cocktails. Nu lanserar ISH alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.

Alkoholfritt är inte längre en nisch – det är en global megatrend. 2024 nådde marknaden för alkoholfria drycker ett värde på närmare 32 miljarder dollar, vilket är dubbelt så mycket som för bara några år sedan. Bakom denna tillväxt står framför allt yngre generationer som Gen Z och Millennials.

Särskilt populära är så kallade RTD-drycker (Ready to Drink) – färdigblandade cocktails på burk eller flaska. Köpenhamns-baserade ISH är en av de aktörer som ligger längts fram i utvecklingen.

– Den växande efterfrågan på bekvämlighet, hälsosammare val och nya spännande smaker skapar enorma möjligheter för alkoholfria färdigblandade cocktails. När dessutom dagligvaruhandeln börjar erbjuda ett brett utbud av alkoholfritt blir det en verklig game changer för hela branschen, säger Morten Sørensen, grundare av ISH.

Två klassiska cocktails
Nu lanserar ISH två nya, färdigblandade cocktails:

ISH Mojito
har toner av ljus rom, lime och grönmynta och har belönats med första pris på Bartender Spirits Awards.

ISH Spritz är en modern alkoholfri tolkning av sommarklassikern Spritz. Ingredienser som kvassia, gentianarot och kanel skapar en komplex bitterhet, balanserad av citrus från citron, apelsin och mandarin.

Båda dryckerna säljs i burkar på 250 ml i dagligvaruhandeln, Systembolaget och på ishspirits.se.

ISH grundades 2018 med målet att alla ska kunna njuta av en god drink och sociala sammanhang, oavsett om man dricker alkohol eller inte. Produktutvecklingen fokuserar på att alkoholfria alternativ inte ska vara en kompromiss – utan en upplevelse i sig. ISH är medgrundare till ANBA, Adult Non-alcoholic Beverage Association, och är ett av de mest prisbelönta alkoholfria företagen i världen.

Senaste nytt

Vegobarometern: Hybridprodukter på frammarsch

Andelen vegetarianer, veganer och flexitarianer har minskat, inte minst bland unga, samtidigt ökar intresset för hybridprodukter.
hybrid
Vegobarometern: Hybridprodukter på frammarsch

Estrella firar midsommar med snacksvisor

Estrella vill höja midsommarstämningen genom att lansera ett vishäfte med festliga snacksvisor – att sjunga till chipsskålen.
Estrella_Snacksvisor_Pressbild_1920x1080
Estrella firar midsommar med snacksvisor

Paulig investerar i hållbar saffransproduktion

Svenska BlueRedGold tar in 31 miljoner i en investeringsrunda för att utveckla ett skalbart inomhussystem för åretruntodling av saffran.
saffran2hoÌ_g fotograf Markus Engstrand
Paulig investerar i hållbar saffransproduktion

Stor kontrollinsats mot försäljning av jordgubbar

Över 35 ton jordgubbar har kontrollerats, bland annat för att säkerställa att ursprungsmärkningen stämmer och att företagen är registrerade.
gubbar
Stor kontrollinsats mot försäljning av jordgubbar

Läs vidare

Potatisen tar steget in i cafévärlden

DUG Foodtech lanserar världens första osötade potatisdryck för kaffe, DUG Unsweetened Barista.
DUG Collection
Potatisen tar steget in i cafévärlden

Världens första chokladfria "chokladcheesecake"

Urban Deli lanserar chokladcheesecake utan choklad, gjord på drav från ölbryggning.
Fakecake_Banner bock 1_4
Världens första chokladfria ”chokladcheesecake”

Barillas premiumpasta Al Bronzo i ny kostym

Barillas bronsvalsade premiumpasta, Al Bronzo, kommer i en ny, större förpackning med en lätt texturerad yta.
Al Bronzo Header Final.001
Barillas premiumpasta Al Bronzo i ny kostym

Willys lanserar svinnsmart grillnyhet

Willys lanserar Grill på Spill, grillbriketter gjorda av restprodukter från hasselnötsproduktion.
ac4ac925d653ca3f_org
Willys lanserar svinnsmart grillnyhet