
Den alkoholfria trenden blir allt starkare, inte minst när det gäller färdigblandade cocktails. Nu lanserar ISH alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
Alkoholfritt är inte längre en nisch – det är en global megatrend. 2024 nådde marknaden för alkoholfria drycker ett värde på närmare 32 miljarder dollar, vilket är dubbelt så mycket som för bara några år sedan. Bakom denna tillväxt står framför allt yngre generationer som Gen Z och Millennials.
Särskilt populära är så kallade RTD-drycker (Ready to Drink) – färdigblandade cocktails på burk eller flaska. Köpenhamns-baserade ISH är en av de aktörer som ligger längts fram i utvecklingen.
– Den växande efterfrågan på bekvämlighet, hälsosammare val och nya spännande smaker skapar enorma möjligheter för alkoholfria färdigblandade cocktails. När dessutom dagligvaruhandeln börjar erbjuda ett brett utbud av alkoholfritt blir det en verklig game changer för hela branschen, säger Morten Sørensen, grundare av ISH.
Två klassiska cocktails
Nu lanserar ISH två nya, färdigblandade cocktails:
ISH Mojito har toner av ljus rom, lime och grönmynta och har belönats med första pris på Bartender Spirits Awards.
ISH Spritz är en modern alkoholfri tolkning av sommarklassikern Spritz. Ingredienser som kvassia, gentianarot och kanel skapar en komplex bitterhet, balanserad av citrus från citron, apelsin och mandarin.
Båda dryckerna säljs i burkar på 250 ml i dagligvaruhandeln, Systembolaget och på ishspirits.se.
ISH grundades 2018 med målet att alla ska kunna njuta av en god drink och sociala sammanhang, oavsett om man dricker alkohol eller inte. Produktutvecklingen fokuserar på att alkoholfria alternativ inte ska vara en kompromiss – utan en upplevelse i sig. ISH är medgrundare till ANBA, Adult Non-alcoholic Beverage Association, och är ett av de mest prisbelönta alkoholfria företagen i världen.