BUBS lanseras på den amerikanska marknaden

PUBLICERAD: 9 maj 2025
UPPDATERAD: 9 maj
2024 blev BUBS en internationell sensation, drivet av influencers i USA och Sydkorea. Foto: Pressbild

Orkla Snacks lanserar sitt godisvarumärke BUBS på den amerikanska marknaden under hösten 2025. Expansionen sker som ett svar på det växande intresset från både amerikanska konsumenter och ledande amerikanska detaljhandelsaktörer.

Lanseringen sker i samarbete med det amerikanska företaget Mount Franklin Foods.

– USA är världens största godismarknad och representerar en betydande tillväxtmöjlighet för oss. Intresset för BUBS är starkt och växer snabbt. Inträdet på den amerikanska marknaden är ett viktigt steg i BUBS fortsatta utveckling, säger Niclas Arnelin, Director International Expansion på Orkla Snacks och tidigare vd på BUBS.

– Vi vill att amerikanska konsumenter ska få uppleva samma kvalitet, smak och konsistens som vi är kända för här hemma. USA är en enorm och attraktiv möjlighet för oss. Målet är att BUBS ska finnas hos de största återförsäljarna i USA och nå så många konsumenter som möjligt.

Fördubblar kapaciteten i Jönköping
Samtidigt investerar Orkla Snacks i en ny produktionslinje på BUBS-fabriken i Jönköping. Investeringen kommer att fördubbla kapaciteten och göra det möjligt för BUBS att möta den höga och växande efterfrågan på den nordiska marknaden.

BUBS har tillverkat godis i småländska Jönköping sedan 1990-talet. 2023 köpte Orkla Snacks Sverige det familjegrundade godisföretaget. I fabriken i Jönköping arbetar drygt 70 personer som tillsammans producerar miljontals kilo godis. Det är framför allt skallarna och ovalerna som blivit BUBS signum i godistillverkningen.

2024 blev BUBS en internationell sensation, drivet av influencers i USA och Sydkorea under hashtaggen ”#swedishcandy. BUBS belönades nyligen med priset ”Årets Livsmedelsexportör” för sina exportframgångar.

Senaste nytt

Easy to Use - Reumatikerförbundet lanserar märkning för lättöppnade produkter

Förpackningarnas öppningsbarhet, men även hanterbarhet, är frågor som stötts och blötts under alla år, egentligen ända sedan konsumentförpackningar såg dagen ljus i mitten på 1900-talet. Svåröppnat har alltid varit ett gångbart ord och så är det i många fall fortfarande. Nu lanserar Reumatikerförbundet en produktmärkning för förpackningar och produkter som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt

Nytt samarbete om fossilfri mineralgödsel

Lantmännen och Arla har tecknat ett avtal om fossilfri mineralgödsel, som ska minska lantbrukets klimatavtryck.
mineralgödsel

Nu är Valios transporter helt fossilfria

Valio har börjat frakta sina produkter från Finland via Viking Line med förnybart biobränsle och når därmed målet för DLF:s transportinitiativ.
creation_date: 2024-08-13