Martin & Servera köper färskvaruspecialist

PUBLICERAD: 30 april 2025
UPPDATERAD: 30 april
Den anrika fisk- och köttgrossisten Björk & Magnusson i Helsingborg blir ett dotterbolag inom Sorundahallarna, som ingår i Martin & Servera-gruppen. Foto: Pressbild

Martin & Servera-gruppen stärker sitt färskvaruerbjudande i södra Sverige genom att Sorundahallarna förvärvar fisk- och köttgrossisten Björk & Magnusson.

Genom förvärvet blir Björk & Magnusson ett dotterbolag inom Sorundahallarna, som idag består av Kötthallen, Grönsakshallen och Fiskhallen

– Vi är väldigt glada över att Björk & Magnusson blir en del av Martin & Servera-gruppen. Det är ett bolag med en otroligt hög servicenivå och lång erfarenhet, som kompletterar Sorundahallarna och hela Martin & Servera-gruppen med ett starkt erbjudande inom fisk och kött. Med Björk & Magnusson stärker vi också vårt erbjudande i Skåne och södra Sverige, en strategiskt viktig region framåt, säger Liv Forhaug, vd och koncernchef för Martin & Servera-gruppen.

Anrik färskvaruspecialist
Björk & Magnusson grundades 1878 och är en av Sveriges äldsta färskvarugrossister med produktion och färskvarulager i Helsingborg. Företaget har 24 anställda och en omsättning på 173 miljoner kronor.

– Vår drivkraft i vardagen är att vara en pålitlig leverantör med hög servicenivå och nöjda kunder. Att bli en del av Sorundafamiljen innebär att vi kan fortsätta att fokusera på detta, i en organisation som delar våra höga ambitioner och som ger oss trygghet och styrka att fortsätta utvecklas, säger Anders Magnusson Sergel, vd för Björk & Magnusson.

Senaste nytt

Arla släpper elektronisk musik byggd på magljud

Arla släpper Profibeats, en elektronisk låt byggd på verkliga magljud, i samband med lanseringen av drickfilen Arla Cultura Profibi.
943ee0fe-592c-470d-870f-c3d7ec0c8966-w_960
Arla släpper elektronisk musik byggd på magljud

MAX och Kronfågel utökar samarbetet

MAX och Kronfågel lanserar två frysta nyheter: Red Hot Chicken Nuggets och Chicken Jr. Burger.
max
MAX och Kronfågel utökar samarbetet

Svenskarnas ölvanor 2025: Mer alkoholfritt och gärna svenskt

Ett stort engagemang för svenskproducerat öl och ett växande intresse för alkoholfritt. Det visar en ny rapport om svenskarnas ölvanor.
Cheers Celebration Toast with Pints of Beer
Svenskarnas ölvanor 2025: Mer alkoholfritt och gärna svenskt

Greenfood fortsätter att växa i Danmark

I år väntas Greenfood-koncernen öka sin försäljning i Danmark med 25,6 procent, jämfört med i fjol.
Large-Björn Johansson_2
Greenfood fortsätter att växa i Danmark

Läs vidare

Arla släpper elektronisk musik byggd på magljud

Arla släpper Profibeats, en elektronisk låt byggd på verkliga magljud, i samband med lanseringen av drickfilen Arla Cultura Profibi.
943ee0fe-592c-470d-870f-c3d7ec0c8966-w_960
Arla släpper elektronisk musik byggd på magljud

Svenskarnas ölvanor 2025: Mer alkoholfritt och gärna svenskt

Ett stort engagemang för svenskproducerat öl och ett växande intresse för alkoholfritt. Det visar en ny rapport om svenskarnas ölvanor.
Cheers Celebration Toast with Pints of Beer
Svenskarnas ölvanor 2025: Mer alkoholfritt och gärna svenskt

Greenfood fortsätter att växa i Danmark

I år väntas Greenfood-koncernen öka sin försäljning i Danmark med 25,6 procent, jämfört med i fjol.
Large-Björn Johansson_2
Greenfood fortsätter att växa i Danmark

Lidl Sverige stöttar bevarandet av skeppet Vasa

Lidl Sverige inleder ett samarbete med Vasamuseet för att bevara ett av Sveriges viktiga kulturarv – skeppet Vasa.
VM_Lidl_foto_Lovisa Brämming-SMTM
Lidl Sverige stöttar bevarandet av skeppet Vasa