Mondelēz Sveriges chokladprodukter krymper

PUBLICERAD: 24 april 2025
UPPDATERAD: 24 april
Marabous chokladkakor blir mindre till följd av ökade råvaru- och produktionskostnader. Foto: Pressbild

Mondelēz Sverige har beslutat att minska vikten på ett antal produkter för varumärkena Marabou, Daim, Aladdin och Paradis.

Mondelēz Sverige genomför vissa justeringar i produktportföljen till följd av kraftigt höjda kakaopriser och ökade produktionskostnader.

– Vi har under en lång tid sett kraftiga ökningar i råvarukostnader genom vår leveranskedja. Nyckelingredienser har nått rekordhöga priser och energi, förpacknings- och transportkostnader fortsätter också att vara relativt höga. Den här kombinationen av marknadsfaktorer innebär att produktionen vid vår fabrik i Upplands Väsby fortsätter att bli dyrare jämfört med tidigare, säger Julia Lindberg, vd på Mondelēz Sverige.

Dåliga kakaoskördar
Priset på kakao har mer än tredubblats under de senaste åren, vilket bland annat beror på dåliga skördar till följd av extremväder i de kakaoproducerande länderna.

–Svenska folket ska ha råd att njuta av vår choklad, det har varit vår idé sedan vi grundades för över hundra år sedan. Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter. Den här förändringen möjliggör att vi kan fortsätta erbjuda konsumenterna ett varierat utbud, inom ett tillgängligt prisspann och med samma fantastiska smak och kvalitet, säger Julia Lindberg.

De första produkterna som påverkas kommer att vara ute i handeln från vecka 20. Resterande kommer att uppdateras löpande under 2025. Produkter som påverkas men ännu inte har fått uppdaterade förpackningar kommer under tiden att få en tydlig viktmärkning på framsidan av förpackningen.

Senaste nytt

Easy to Use - Reumatikerförbundet lanserar märkning för lättöppnade produkter

Förpackningarnas öppningsbarhet, men även hanterbarhet, är frågor som stötts och blötts under alla år, egentligen ända sedan konsumentförpackningar såg dagen ljus i mitten på 1900-talet. Svåröppnat har alltid varit ett gångbart ord och så är det i många fall fortfarande. Nu lanserar Reumatikerförbundet en produktmärkning för förpackningar och produkter som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt

Nytt samarbete om fossilfri mineralgödsel

Lantmännen och Arla har tecknat ett avtal om fossilfri mineralgödsel, som ska minska lantbrukets klimatavtryck.
mineralgödsel

BUBS lanseras på den amerikanska marknaden

Orkla Snacks lanserar godisvarumärket BUBS på den amerikanska marknaden under hösten 2025.
Bubs i godisskål