Arvid Nordquist hyllar biologisk mångfald

PUBLICERAD: 22 april 2025
UPPDATERAD: 22 april
Med designen på sitt Sommarkaffe 2025 vill Arvid Nordquist hylla sitt engagemang för biologisk mångfald tillsammans med Rainforest Alliance. Foto: Pressbild

Arvid Nordquist lanserar årets Sommarkaffe 2025 i en limiterad utgåva. Förpackningen är designad för att hylla Arvid Nordquists engagemang för biologisk mångfald tillsammans med Rainforest Alliance.

Arvid Nordquist Limited Edition Sommarkaffe 2025 beskrivs som ett mellanmörkt rostat kaffe med balanserad smak, doft av smörkola och en frisk ton av gult sommaräpple. Genom lanseringen vill Arvid Nordquist lyfta Rainforest Alliances arbete för att främja hållbara odlingsmetoder och skydda biologisk mångfald.

– Det känns extra meningsfullt att få lansera en design som framhäver vårt långsiktiga engagemang för kvalitet och hållbarhet. Årets lansering passar perfekt till sommarens alla fikastunder och vi hoppas att den kan bidra till både kunskap och fina sommarminnen, säger Rosemarie Zellquist, Nordic Brand Manager på Arvid Nordquist.

Sedan 2014 ha Arvid Nordquist samarbetat med Rainforest Alliance för att stödja kaffeodlare i arbetet med att tillämpa mer klimatsmarta odlingsmetoder.

– Den nya designen på Arvid Nordquists kaffe hyllar detta samarbete. När konsumenter väljer kaffe med Rainforest Alliances certifiering hjälper de odlarna att bli mer motståndskraftiga mot klimatförändringarna, säger Luis Iseppe, Senior Director, Corporate Engagement & Partnership, Rainforest Alliance.

Grodan en viktig symbol
Den internationella miljöorganisationen Rainforest Alliance arbetar för att skydda ekosystem och de människor, djur och växter som är beroende av dem. En symbol för certifieringen är grodan, som är känslig för förändringar i sin miljö och fungerar som indikator på ekosystemens välbefinnande.

Rainforest Alliance-certifierade produkter innebär att bönder får utbildning i regenerativt jordbruk och hållbara metoder för att hantera klimatpåverkan. Certifieringen främjar jordbruksmetoder som skyddar skogar, biologisk mångfald och naturresurser. Den adresserar också mänskliga rättigheter genom att bekämpa barnarbete, tvångsarbete, dåliga arbetsförhållanden och könsrelaterad ojämlikhet. Dessutom bidrar certifieringen till att lyfta landsbygdsbefolkning ur fattigdom genom att förbättra inkomstmöjligheterna för bönder, arbetare och deras familjer.

Sedan 2014 har alla kaffesorter från Arvid Nordquist varit certifierade enligt Rainforest Alliance, Fairtrade, Krav eller EU-lövet.

Senaste nytt

Easy to Use - Reumatikerförbundet lanserar märkning för lättöppnade produkter

Förpackningarnas öppningsbarhet, men även hanterbarhet, är frågor som stötts och blötts under alla år, egentligen ända sedan konsumentförpackningar såg dagen ljus i mitten på 1900-talet. Svåröppnat har alltid varit ett gångbart ord och så är det i många fall fortfarande. Nu lanserar Reumatikerförbundet en produktmärkning för förpackningar och produkter som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ärtbaserad 2-i-1-produkt för matlagning och vispning

Sproud 2-i-1 Cooking/Whipping är en ny växtbaserad matlagnings- och vispprodukt för både söta och salta rätter.
952b2f9454e770fa_org

Skakad sallad nu på Pressbyrån

Picadeli introducerar tre varianter av den virala succén "shake salad", exklusivt framtagna för Pressbyrån.
3500x2300_shakesallader2

Nytt Nespresso-kaffe med vitamin B6

Nespresso utökar serien Coffee+ med den funktionella kaffenyheten Active, som är berikad med vitamin B6.
WW_ALL_VL_Spring 2025_Creative Cups_KV1_ICED LEGGERO MILK_RGB_LOCK_20-XX