Rekordhögt förtroende för Från Sverige-märkningen

PUBLICERAD: 14 april 2025
UPPDATERAD: 14 april
Ägg hamnar högst upp på topplistan över varor som anses viktiga att köpa svenskt av. Därefter rankas nötkött, mjölk, potatis, fågel och fläskkött. Foto: Pressbild

Från Sverige-märkningen har fortsatt hög kännedom och ett rekordhögt förtroende. Att stötta svenska bönder är den främsta anledningen till att välja svenskt, samtidigt som allt fler vill bidra till Sveriges försörjningsförmåga. Det visar Attitydundersökningen 2025 på uppdrag av Svenskmärkning AB.

87 procent känner till märkningarna Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige och 82 procent har förtroende för dem, vilket är en rekordhög siffra. Högst kännedom finns hos unga vuxna i åldern 18-34 år (91%).

Att stötta svenska bönder anses som den främsta anledningen till att välja svenskt. Samtidigt märks en tydlig ökning i viljan att bidra till Sveriges försörjningsförmåga. Andra vanliga skäl är att gynna svensk livsmedelsindustri, att svenska bönder använder mindre antibiotika i djuruppfödningen och att det anses som ett bra val ur klimat- och miljösynpunkt. 92 procent anser att det är viktigt att det finns en livsmedelsindustri i Sverige

– Det är glädjande att kännedomen är fortsatt hög och att förtroendet för Från Sverige-märkningen nu är uppe på en rekordnivå. Vi ser en tydlig ökning i viljan att bidra till Sveriges försörjningsförmåga och att konsumenterna värdesätter att vi har en fungerande livsmedelsproduktion i Sverige. Från Sverige-märkningen är en uppskattad ursprungsmärkning som underlättar för konsumenterna att välja svenskt vilket i sin tur stärker de svenska mervärdena, säger Tina Stugemo, vd på Svenskmärkning.

Ägg viktigast
Ägg är den vara som flest tycker är viktig att köpa svenskt av. Därefter följer nötkött, mjölk, potatis, fågel och fläskkött. Nästan hälften tror att de kommer att äta ännu mer svenskt om fem år.

– Konsumenterna lyfter särskilt vikten av att välja svenskt inom vissa kategorier där ägg, nötkött och mjölk är de varor som hamnar högst upp på listan. Samtidigt ser vi fram emot att öka andelen Från Sverige-märkta varor inom våra prioriterade tillväxtkategorier mejeri och ost, frukt och grönt samt bröd. Här ser vi en stor potential att växa för att göra det ännu enklare för konsumenterna att välja svenskt inom dessa kategorier, säger Tina Stugemo.

71 procent anser att en tydlig svensk ursprungsmärkning underlättar när de handlar mat och dryck. Råvarans ursprung är den viktigaste faktorn vid matinköp, både i butik och online. Därefter följer tillverkningsland och lägsta pris. Även ingredienserna, närodlat och varumärket lyfts fram som betydelsefulla faktorer. Närodlat är den faktor som har ökat mest i betydelse sedan föregående mätning.

Ökat intresse för matens ursprung på restaurang
För restauranger blir det allt viktigare att kommunicera matens ursprung. Ungefär fyra av tio uppger att de tänker på var råvarorna kommer ifrån när de äter på restaurang. Det är framför allt kvinnor, personer i åldern 55 till 64 år och boende på landsbygden eller i mindre städer som i högst grad reflekterar över ursprunget. Intresset märks också i att många ibland frågar personalen om var maten kommer ifrån.

Attitydundersökningen om ursprung på livsmedel och råvaror är framtagen av Demoskop på uppdrag av Svenskmärkning AB, som står bakom den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige, där även Kött från Sverige och Mjölk från Sverige ingår. Undersökningen genomfördes genom 1 062 intervjuer i webbpanel under perioden 18-27 februari 2025.

Attitydundersökningen kan laddas ner här

Senaste nytt

Årets Livsmedelsexportör 2025: ”Vinnarskalle”

Godistillverkaren BUBS belönades med priset Årets Livsmedelsexportör 2025, som delades ut på Livsmedelsföretagens branschträff Matdagen.
_DSC8251-2

Självplock är hetare än någonsin

Självplock och hyperpersonifiering är några av de starkaste mattrenderna just nu, enligt rapporten Greenfood Insights #4.
Skärmavbild 2025-04-23 kl. 09.22.11

DelMat AB har en ny ägare

Färdigmatsföretaget DelMat AB i Hällefors har förvärvats av Sid Roject AB, som ägs av Peter Johansson.
Peter_Johansson_V2A2059

Ny ordförande för Kooperativa Förbundet

Kerstin Wallentin valdes till ny ordförande för KF vid årsstämman 23 april. Hon efterträder Lars Ericsson.
coop (kopia)

Läs vidare

Årets Livsmedelsexportör 2025: ”Vinnarskalle”

Godistillverkaren BUBS belönades med priset Årets Livsmedelsexportör 2025, som delades ut på Livsmedelsföretagens branschträff Matdagen.
_DSC8251-2

Självplock är hetare än någonsin

Självplock och hyperpersonifiering är några av de starkaste mattrenderna just nu, enligt rapporten Greenfood Insights #4.
Skärmavbild 2025-04-23 kl. 09.22.11

DelMat AB har en ny ägare

Färdigmatsföretaget DelMat AB i Hällefors har förvärvats av Sid Roject AB, som ägs av Peter Johansson.
Peter_Johansson_V2A2059

Ny ordförande för Kooperativa Förbundet

Kerstin Wallentin valdes till ny ordförande för KF vid årsstämman 23 april. Hon efterträder Lars Ericsson.
coop (kopia)