
Svensk Dagligvaruhandel inleder ett samarbete med det svenska techbolaget FoodFacts. Samarbetet syftar till att ta fram klimattal för butikernas livsmedelssortiment och är ett steg i arbetet mot ett mindre klimatbelastande sortiment.
Den branschgemensamma metod för klimatberäkning, som Svensk Dagligvaruhandel och Livsmedelsföretagen har tagit fram, kommer nu att implementeras i praktiken genom samarbetet med FoodFacts.
Klimattalen som kommer att tas fram i projektet är så kallade generiska klimattal (baserade på sekundära data), som utgår från respektive produkts unika sammansättning. Svensk Dagligvaruhandels medlemmar kommer att kunna använda klimattalen som ett verktyg i sitt hållbarhetsarbete och för att driva sina respektive hållbarhetsstrategier.
– Maten står för omkring 30 procent av vår klimatpåverkan och en övervägande del av all mat köps i våra medlemsföretags butiker. Genom att nu ta nästa steg och tillämpa den gemensamma metoden i bred skala skapar vi nya möjligheter i arbetet med att minska klimatpåverkan från maten som dagligvaruhandeln säljer, säger Jenny Hagberg, hållbarhetsansvarig på Svensk Dagligvaruhandel.
– Tillsammans med FoodFacts har vi landat i en gemensam förståelse för branschens behov. Vi ser fram emot ett samarbete som kommer att ge oss ytterligare verktyg i hållbarhetsarbetet.
Tvåårigt projekt
Projektet kommer att pågå under en tvåårsperiod.
– Vi är oerhört glada över att ha fått detta förtroende och att få arbeta för en kund som delar vår vision att bättre information om livsmedelsprodukter kan göra skillnad. Detta är ett steg på vägen för FoodFacts att framåt kunna erbjuda alla producenter och handlare lättillgängliga analysverktyg med hälso- och hållbarhetsindikatorer för hela sina sortiment, säger FoodFacts vd Alexandra Ferreira.