Dagligvaruhandeln börjar klimatberäkna maten

PUBLICERAD: 10 april 2025
UPPDATERAD: 17 april
– Genom att nu ta nästa steg och tillämpa den gemensamma metoden i bred skala skapar vi nya möjligheter i arbetet med att minska klimatpåverkan från maten som dagligvaruhandeln säljer, säger Jenny Hagberg, hållbarhetsansvarig på Svensk Dagligvaruhandel. Foto: Roberth Björk

Svensk Dagligvaruhandel inleder ett samarbete med det svenska techbolaget FoodFacts. Samarbetet syftar till att ta fram klimattal för butikernas livsmedelssortiment och är ett steg i arbetet mot ett mindre klimatbelastande sortiment.

Den branschgemensamma metod för klimatberäkning, som Svensk Dagligvaruhandel och Livsmedelsföretagen har tagit fram, kommer nu att implementeras i praktiken genom samarbetet med FoodFacts.

Klimattalen som kommer att tas fram i projektet är så kallade generiska klimattal (baserade på sekundära data), som utgår från respektive produkts unika sammansättning. Svensk Dagligvaruhandels medlemmar kommer att kunna använda klimattalen som ett verktyg i sitt hållbarhetsarbete och för att driva sina respektive hållbarhetsstrategier.

– Maten står för omkring 30 procent av vår klimatpåverkan och en övervägande del av all mat köps i våra medlemsföretags butiker. Genom att nu ta nästa steg och tillämpa den gemensamma metoden i bred skala skapar vi nya möjligheter i arbetet med att minska klimatpåverkan från maten som dagligvaruhandeln säljer, säger Jenny Hagberg, hållbarhetsansvarig på Svensk Dagligvaruhandel.

– Tillsammans med FoodFacts har vi landat i en gemensam förståelse för branschens behov. Vi ser fram emot ett samarbete som kommer att ge oss ytterligare verktyg i hållbarhetsarbetet.

Tvåårigt projekt
Projektet kommer att pågå under en tvåårsperiod.

– Vi är oerhört glada över att ha fått detta förtroende och att få arbeta för en kund som delar vår vision att bättre information om livsmedelsprodukter kan göra skillnad. Detta är ett steg på vägen för FoodFacts att framåt kunna erbjuda alla producenter och handlare lättillgängliga analysverktyg med hälso- och hållbarhetsindikatorer för hela sina sortiment, säger FoodFacts vd Alexandra Ferreira.

Senaste nytt

Årets Livsmedelsexportör 2025: ”Vinnarskalle”

Godistillverkaren BUBS belönades med priset Årets Livsmedelsexportör 2025, som delades ut på Livsmedelsföretagens branschträff Matdagen.
_DSC8251-2

Självplock är hetare än någonsin

Självplock och hyperpersonifiering är några av de starkaste mattrenderna just nu, enligt rapporten Greenfood Insights #4.
Skärmavbild 2025-04-23 kl. 09.22.11

DelMat AB har en ny ägare

Färdigmatsföretaget DelMat AB i Hällefors har förvärvats av Sid Roject AB, som ägs av Peter Johansson.
Peter_Johansson_V2A2059

Ny ordförande för Kooperativa Förbundet

Kerstin Wallentin valdes till ny ordförande för KF vid årsstämman 23 april. Hon efterträder Lars Ericsson.
coop (kopia)

Läs vidare

Årets Livsmedelsexportör 2025: ”Vinnarskalle”

Godistillverkaren BUBS belönades med priset Årets Livsmedelsexportör 2025, som delades ut på Livsmedelsföretagens branschträff Matdagen.
_DSC8251-2

Självplock är hetare än någonsin

Självplock och hyperpersonifiering är några av de starkaste mattrenderna just nu, enligt rapporten Greenfood Insights #4.
Skärmavbild 2025-04-23 kl. 09.22.11

DelMat AB har en ny ägare

Färdigmatsföretaget DelMat AB i Hällefors har förvärvats av Sid Roject AB, som ägs av Peter Johansson.
Peter_Johansson_V2A2059

Ny ordförande för Kooperativa Förbundet

Kerstin Wallentin valdes till ny ordförande för KF vid årsstämman 23 april. Hon efterträder Lars Ericsson.
coop (kopia)