Jakobsdals Charkuteri förnyar varumärket

PUBLICERAD: 7 april 2025
UPPDATERAD: 10 april
Jakobsdals Charkuteri förnyar sin visuella identitet med ny logotyp, uppdaterad design och nya förpackningar. Foto: Pressbild

Familjeföretaget Jakobsdals Charkuteri, grundat 1936, förnyar sin visuella identitet. Med ny logotyp, uppdaterad design och förnyat fokus på hantverk och tradition tar företaget ett kliv in i framtiden – utan att släppa taget om sina rötter.

Den nya identiteten kommer att märkas i allt från logotyp och förpackningar till tonalitet i annonser och butikskommunikation. Visuellt lyfts kärleken till hantverket tydligare fram genom närbilder på lufttorkad chark, arbetande händer och miljöer från den egna fabriken – där varje bild är tagen i det dagliga arbetet.

En av företagets mest erfarna charkexperter, Hans, får också en tydligare roll i varumärket och kommer att synas på både förpackningar och i kampanjer.

– Vi har en lång tradition av äkta charkhantverk, men såg ett behov av att modernisera och inte minst förtydliga vårt uttryck. Det nya uttrycket knyter ännu starkare an till de vi är och vad vi står för – vår passion för hantverket, kärleken till charken, vår historia och människorna bakom, säger Frida Engström, marknads- och produktutvecklingschef på Jakobsdals Charkuteri.

Senaste nytt

Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Det är nu klart att Mats Liedholm, vd på Fazer Sverige, är med i styrelsen för branschorganisationen FoodDrinkEurope.
liedholm
Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Frukost med smak av julkola eller pepparkaka?

Skånemejerier presenterar årets julprodukter: Nyheten Vaniljyoghurt med smak av julkola och den återkommande Pepparkaksfilen.
jul-lanseringar_16-9
Frukost med smak av julkola eller pepparkaka?

Trendbrott för norrländsk mjölkproduktion

Efter flera år av nedgång ser mjölkproduktionen i Norrland nu ut att ha vänt. "Ett trendbrott" konstaterar Norrmejerier.
_MG_
Trendbrott för norrländsk mjölkproduktion

Höstnyheter på PBX: Svampkaffe och insektssnacks

Pressbyrån PBX lanserar flera höstnyheter – från svampkaffe och kakaofria chokladkakor till insektsbaserat snacks.
PBX Nyheter
Höstnyheter på PBX: Svampkaffe och insektssnacks

Läs vidare

Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Det är nu klart att Mats Liedholm, vd på Fazer Sverige, är med i styrelsen för branschorganisationen FoodDrinkEurope.
liedholm
Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Trendbrott för norrländsk mjölkproduktion

Efter flera år av nedgång ser mjölkproduktionen i Norrland nu ut att ha vänt. "Ett trendbrott" konstaterar Norrmejerier.
_MG_
Trendbrott för norrländsk mjölkproduktion

125 miljoner investeras i svenskt växtbaserat protein

Plant Protein Production AB i Jämjö ska producera svenskt växtbaserat protein av åkerböna.
Skärmavbild 2025-11-10 kl. 11.56.46
125 miljoner investeras i svenskt växtbaserat protein

Tetra Pak lanserar ny plattform för livsmedelsproduktion

Tetra Pak Factory OS är en ny AI-driven plattform för livsmedelsproduktion – en skalbar och modulär lösning som kopplar ihop hela fabriken.
Tetra Pak® Factory OS™
Tetra Pak lanserar ny plattform för livsmedelsproduktion