
Familjeföretaget Jakobsdals Charkuteri, grundat 1936, förnyar sin visuella identitet. Med ny logotyp, uppdaterad design och förnyat fokus på hantverk och tradition tar företaget ett kliv in i framtiden – utan att släppa taget om sina rötter.
Den nya identiteten kommer att märkas i allt från logotyp och förpackningar till tonalitet i annonser och butikskommunikation. Visuellt lyfts kärleken till hantverket tydligare fram genom närbilder på lufttorkad chark, arbetande händer och miljöer från den egna fabriken – där varje bild är tagen i det dagliga arbetet.
En av företagets mest erfarna charkexperter, Hans, får också en tydligare roll i varumärket och kommer att synas på både förpackningar och i kampanjer.
– Vi har en lång tradition av äkta charkhantverk, men såg ett behov av att modernisera och inte minst förtydliga vårt uttryck. Det nya uttrycket knyter ännu starkare an till de vi är och vad vi står för – vår passion för hantverket, kärleken till charken, vår historia och människorna bakom, säger Frida Engström, marknads- och produktutvecklingschef på Jakobsdals Charkuteri.