
Svenskarnas passion för grillning är starkare än någonsin och allt fler lägger kyckling på grillen, enligt Kronfågels Grillrapport 2025. För att möta efterfrågan på enkla, smakrika och lättgrillade produkter, lanserar Kronfågel nu ett nytt BBQ-sortiment inspirerat av årets grilltrender.
Allt fler svenskar lägger kyckling på grillen och kycklingbröstfilén är fortsatt den mest populära detaljen – men kycklinglårfilén klättrar snabbt i popularitet. Färdigmarinerat ökar starkt – särskilt med klassiska smaker som BBQ och vitlök. Smak, enkelhet och prisvärdhet är viktigast vid val av grillkyckling och kycklingburgaren är på frammarsch, framför allt varianter gjorda på filé snarare än färs. Det är några av resultaten från Kronfågels Grillrapport 2025.
Tre nya grillprodukter
För att möta årets grilltrender lanserar Kronfågel ett BBQ-sortiment med tre nya färdigmarinerade produkter:
BBQ Kycklingsteak California – urbenad kycklingklubba med smaker av lök, vitlök, paprika och chili.
BBQ Lårfilé New Orleans – lårfilé kryddad med spiskummin, timjan och en hint av farinsocker.
BBQ Grillbricka Filé & Steak American – en blandad grillbricka anpassad för sällskap, där någon vill ha en saftig kycklingsteak, medan andra föredrar klassisk bröstfilé.
Årets grillsortiment omfattar även de tidigare klassikerna BBQ Grillfilé med grillkrydda och BBQ Minutfilé med Sweet Texas BBQ-glaze.
– Svenskarna älskar att grilla kyckling, och vi vill göra det ännu enklare och godare! Våra nya produkter är framtagna för att ge en perfekt grillupplevelse – saftiga, smakrika och lättlagade. Oavsett om du är en erfaren grillmästare eller precis har börjat utforska grillens möjligheter, ska du kunna känna dig trygg och inspirerad vid grillen, säger Ida Kleinau Nilsson, Product Manager på Kronfågel.