Leksands Knäckebröd får nytt utseende

PUBLICERAD: 25 mars 2025
UPPDATERAD: 27 mars
Leksands Knäckebröd uppdaterar designen på alla sina förpackningar. Foto: Leksands Knäckebröd

Nu uppdaterar Leksands Knäckebröd design och logga på alla sina förpackningar. Det ska bli tydligare att brödet är bakat i Leksand av ett familjeföretag sedan sex generationer. De nya förpackningarna kommer också att visa brödet mer och lyfta fram att bageriet är bäst i klassen på hållbarhet säger man i ett pressmeddelande.

– Det är precis samma bröd som tidigare och det är bakat med samma recept, men det har fått en ny modernare skrud, säger Annika Sund, marknadschef Leksands Knäckebröd.

Förpackningar behöver uppdateras med några års mellanrum för att det ska bli enklare för konsumenterna att veta vad bageriet står för, för att ge en modern känsla och för att följa lagstiftningen. De nya förpackningarna kommer att lyfta fram att familjeföretaget, ett företagande med långt perspektiv och tydlig kompass, att brödet är bakat med svenska råvaror och det låga klimatavtrycket.

– Vi märker att alla inte känner till att vi är ett familjeföretag och att allt bröd är bakat lokalt här i Leksand med lokala råvaror, det skiljer oss från andra, säger Annika Sund.

Leksands Knäckebröds logga innehåller en dalahäst, själva symbolen för Dalarna som bageriet ligger i. Dalahästen kommer nu i uppdaterad, handmålad design och kommer även att bli större. Anna Ohlsson, som är gammelfarmor till Peter och Annika som i dag leder bageriet, får sin namnteckning med på de nya förpackningarna. Det kommer också att ligga en kurbits i bakgrunden på trekanterna och de runda knäckepaketen. På Minirut-förpackningarna kommer brödet att synas bättre för att det inte ska kunna förväxlas med annat bröd. Det kommer också att enkelt gå att se vilket koldioxidavtryck varje förpackning ger, någonting som ligger bageriet extra varmt om hjärtat.

Samtidigt som alla förpackningar byts ut uppdateras loggan med en större dalahäst med tydliga, handmålade penseldrag, det kommer nytt butiksmaterial, mallar och annat med avsändare Leksands Knäckebröd.

Förpackningarna kommer att bytas ut efter hand i butiker under våren.

Senaste nytt

Hon blir Arlas nya jordbrukschef i Sverige

Hanna Bellner blir ny chef för jordbruks- och medlemsfrågor för Arla i Sverige. Hon har arbetat på Arla i mer än 15 år, senast som chef för säljkåren mot dagligvaruhandeln.
6b3ca06b-790a-4660-a3dc-9e245880730a-w_960
Hon blir Arlas nya jordbrukschef i Sverige

Kryddig julsenap från Apotek Hjärtat

Apotek Hjärtats julsenap får i år smak av den nordafrikanska kryddblandningen Ras el hanout.
RAO1069682_01
Kryddig julsenap från Apotek Hjärtat

Julöl 2025: Hantverk, hållbarhet och nya smaker

Inför julen 2025 ser Sveriges Bryggerier en tydlig trend mot hantverk, hållbarhet och smakinnovationer.
Festive beer on a Christmas table.
Julöl 2025: Hantverk, hållbarhet och nya smaker

Nytt och klassiskt julgodis från Fazer

Fazers julsortiment är en blandning av klassiker och nyheter – från krispiga praliner till kex med pepparkakssmak.
fazer (kopia)
Nytt och klassiskt julgodis från Fazer

Läs vidare

Designbyrån Silvers nya podd: "Lättillgänglig fackbok"

”Som en lättillgänglig fackbok”. Så vill designbyrån Silver att deras nya podd. Siver Brand Talks, ska uppfattas.
Silver_Podd_ep1_2x
Designbyrån Silvers nya podd: ”Lättillgänglig fackbok”

Wasa lanserar ny visuell identitet

Wasas uppdaterade design ska ge ett mer distinkt och enhetligt uttryck, bättre anpassat till dagens konsumenter.
wasax
Wasa lanserar ny visuell identitet

GØLs nya design lyfter fram hantverket

Danish Crowns varumärke GØL lanserar nya förpackningar för korv, salami och salamisnacks. En mer transparent design lyfter fram hantverket bakom produkterna.
GÖL-ny design1
GØLs nya design lyfter fram hantverket

Ett misstag som man inte lade på locket om

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med KAJs deltagande på Eurovision Song Contest.
orkla
Ett misstag som man inte lade på locket om