Elopak blir delägare i Blue Ocean Closures

PUBLICERAD: 25 mars 2025
UPPDATERAD: 27 mars
Elopaks CEO, Thomas Körmendi (vänster) och Blue Ocean Closures CEO, Lars Sandberg ser nöjda ut med affären.

Elopak investerar nu i Blue Ocean Closures och blir delägare i den svenska startupen som producerar fiberbaserade förslutningar. Elopak får också rättigheterna till att marknadsföra, sälja och distribuera Blue Ocean Closures förslutningar globlat för takåsförpackningar.

– Marknaden för dryckeskartonger har varit av högsta prioritet för oss från den dag företaget bildades. Elopak är ledande inom segmentet Gable Top, ett globalt förpackningskoncept där vi ser de första användningsområdena för att ersätta höga volymer plast med fiberbaserade förslutningar. Att adressera detta område tillsammans med Elopak markerar en viktig milstolpe för Blue Ocean Closures, säger vd Lars Sandberg.

Blue Ocean Closures produkter erbjuder ett mer hållbart alternativ till plastförslutningar som kan bidra till att sänka det totala koldioxidavtrycket för Elopaks kartonger genom att minska plastinnehållet och öka användningen av pappersfibrer.

Blue Ocean Closures kommer att fortsätta att ta de första applikationerna till marknaden tillsammans med befintliga varumärkespartners, nu med ett starkt stöd från Elopak för att påskynda den tidiga utvecklingen. Som en del av investeringen har Elopak säkrat de exklusiva rättigheterna att marknadsföra, sälja och distribuera Blue Ocean Closures fiberbaserade kapsyler globalt för gable top kartonger, inklusive de ikoniska Pure-Pak och D-PAK.

Partnerskapet med Elopak förstärker Blue Ocean Closures tillväxtstrategi avsevärt och positionerar båda företagen som ledare inom detta tekniska område skriver man i ett pressmeddelande. Investeringen är i linje med Elopaks strategi ”Repackaging tomorrow” och visar på en solid möjlighet att koppla samman två företag och FoU-miljöer som tillsammans kan utveckla kapsyler och förslutningar för framtiden.

– Vi är stolta över att samarbeta med Blue Ocean Closures för att ytterligare utforska denna spännande teknik, som ett komplement till våra pågående FoU-aktiviteter. Blue Ocean Closures fiberbaserade förslutningar är en lovande lösning som kan stödja Elopaks vision om en mer förnybar, koldioxidsnål förpackningssektor med lägre plastberoende, säger Thomas Körmendi, vd för Elopak.

Senaste nytt

Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Det är nu klart att Mats Liedholm, vd på Fazer Sverige, är med i styrelsen för branschorganisationen FoodDrinkEurope.
liedholm
Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Frukost med smak av julkola eller pepparkaka?

Skånemejerier presenterar årets julprodukter: Nyheten Vaniljyoghurt med smak av julkola och den återkommande Pepparkaksfilen.
jul-lanseringar_16-9
Frukost med smak av julkola eller pepparkaka?

Trendbrott för norrländsk mjölkproduktion

Efter flera år av nedgång ser mjölkproduktionen i Norrland nu ut att ha vänt. "Ett trendbrott" konstaterar Norrmejerier.
_MG_
Trendbrott för norrländsk mjölkproduktion

Höstnyheter på PBX: Svampkaffe och insektssnacks

Pressbyrån PBX lanserar flera höstnyheter – från svampkaffe och kakaofria chokladkakor till insektsbaserat snacks.
PBX Nyheter
Höstnyheter på PBX: Svampkaffe och insektssnacks

Läs vidare

Designbyrån Silvers nya podd: "Lättillgänglig fackbok"

”Som en lättillgänglig fackbok”. Så vill designbyrån Silver att deras nya podd. Siver Brand Talks, ska uppfattas.
Silver_Podd_ep1_2x
Designbyrån Silvers nya podd: ”Lättillgänglig fackbok”

Wasa lanserar ny visuell identitet

Wasas uppdaterade design ska ge ett mer distinkt och enhetligt uttryck, bättre anpassat till dagens konsumenter.
wasax
Wasa lanserar ny visuell identitet

GØLs nya design lyfter fram hantverket

Danish Crowns varumärke GØL lanserar nya förpackningar för korv, salami och salamisnacks. En mer transparent design lyfter fram hantverket bakom produkterna.
GÖL-ny design1
GØLs nya design lyfter fram hantverket

Ett misstag som man inte lade på locket om

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med KAJs deltagande på Eurovision Song Contest.
orkla
Ett misstag som man inte lade på locket om