Kafferapporten 2025: 8 av 10 dricker kaffe i Sverige

PUBLICERAD: 10 februari 2025
UPPDATERAD: 10 februari
8 av 10 svenskar dricker kaffe regelbundet, och en kopp bryggkaffe på morgonen är den solklara favoriten. Det visar Löfbergs nya kafferapport där mer än 3 000 svenskar intervjuats om sina kaffevanor. Foto: Robert Nygren

Kafferosteriet Löfbergs presenterar Kafferapporten 2025, den andra upplagan av Sveriges största kafferapport. Morgonkaffet är viktigast och bryggkaffe är den absoluta favoriten.

Kafferapporten 2025 visar att 8 av 10 svenskar dricker kaffe regelbundet. Hela 73 procent av kaffedrickarna svarar att det är bryggkaffe man dricker oftast. Snabbkaffe som är tvåa på listan kommer bara upp i 7 procent.

Det är också tydligt att morgonkaffet betyder extra mycket. Enligt 69 procent är det den viktigast koppen på dagen. Morgonen är också den tid då flest tar dagens första kopp. 55 procent börjar dricka kaffe före klockan 08 och 95 procent före klockan 12.

– Undersökningen bekräftar att kaffe är en nationaldryck i Sverige, säger Anders Thorén, kommunikationschef på Löfbergs.

Resultat i urval:
77 procent av invånarna i Sverige dricker kaffe
Av kaffedrickarna anger:
73 procent att de oftast dricker bryggkaffe
69 procent att de tycker att morgonkoppen är viktigast
69 procent att de föredrar sitt kaffe mycket eller ganska starkt
57 procent att de skulle ha svårt eller mycket svårt att sluta med kaffe

Undersökningen av Kantar Media (Sifopanelen) 5-14 juni 2024. Totalt intervjuades 3 905 personer, varav 3 019 kaffedrickare, i åldern 18-79 år.

Kafferapporten 2025 kan laddas ner här

Senaste nytt

Pilotprojekt för mer hållbart jordbruk

Polarbröd och Berte Qvarn har startat ett gemensamt pilotprojekt för mer hållbar odling.
Tröskning
Pilotprojekt för mer hållbart jordbruk

Sproud lanserar Matcha alt-mj*lk

Sproud hakar på matchatrenden med lanseringen av sin nya ärtbaserade Sproud Matcha.
sproud1
Sproud lanserar Matcha alt-mj*lk

Proteinmjukglass gör succé på 7-Eleven

ProPud proteinmjukglass har blivit en av de mest framgångsrika lanseringarna i 7-Elevens historia.
ProPud Glassar
Proteinmjukglass gör succé på 7-Eleven

Blossa 2025 – första årgångsglöggen gjord på rödvin

Blossa 2025 är en hyllning till glühwein och Alperna – med en twist signerad Blossa.
Blossa_starkvinsglögg108_16x9
Blossa 2025 – första årgångsglöggen gjord på rödvin

Läs vidare

Pilotprojekt för mer hållbart jordbruk

Polarbröd och Berte Qvarn har startat ett gemensamt pilotprojekt för mer hållbar odling.
Tröskning
Pilotprojekt för mer hållbart jordbruk

Proteinmjukglass gör succé på 7-Eleven

ProPud proteinmjukglass har blivit en av de mest framgångsrika lanseringarna i 7-Elevens historia.
ProPud Glassar
Proteinmjukglass gör succé på 7-Eleven

Ikonisk amerikansk cheescake nu i Sverige

Bake My Day blir exklusiv distributör för Cheesecake Factory Bakery I Sverige och Norden.
White Chocolate Raspberry Slice
Ikonisk amerikansk cheescake nu i Sverige

Antonia Ax:son Johnson får Livsmedelspriset 2025

Livsmedel i fokus livsmedelspris går i år till Antonia Ax:son Johnson för ett långt och gediget arbete i den svenska livsmedelsbranschen.
Antonia Axson Johnson
Antonia Ax:son Johnson får Livsmedelspriset 2025