
Nu inleder branschorganisationen Svenska Ägg en flerårig marknadssatsning för att öka konsumtionen av svenska ägg. Visionen är att alla som bor i Sverige ska äta minst ett ägg om dagen och att svenska ägg ska vara det självklara valet.
Målgrupperna för marknadssatsningen är i huvudsak unga vuxna och barnfamiljer men också opinionspåverkare, restauranger, grossister och offentlig sektor. Marknadssatsningen inleds med målgruppsinriktade kampanjer i sociala medier.
– Vi vill synliggöra de svenska mervärden som finns förpackade i varje enskilt ägg och den svenska äggbranschens betydelse, säger Marie Lönneskog Hogstadius, verksamhetsledare på Svenska Ägg.
– Syftet är att öka kunskapen om den rosa checken, som stämplas på äggets skal. Den står för certifierad svensk äggkvalitet och visar att äggen är svenska, kontrollerade och spårbara från höna till butik.
Den rosa checken visar att äggproduktionen uppfyller Svenska Äggs krav inom djurvälfärd, livsmedelssäkerhet, smittskydd och produktkvalitet, krav som sträcker sig längre än vad svensk lagstiftning kräver. De certifierade svenska äggen uppfyller också kriterierna för att få märkas med Från Sverige-märkningen.
”Klimatsmart och näringstätt”
– De svenska äggen kommer också att synas i redaktionell annonsering och i nationella kampanjer med utomhusreklam i butiksnära lägen. Vi vill nå kunderna nära matbutikerna och synas vid rätt tidpunkt för att stärka kopplingen mellan svenska ägg och matinköp. Att handla hem svenska ägg ska vara top of mind hos konsumenten, säger Marie Lönneskog Hogstadius.
– Ägg är ett klimatsmart livsmedel, näringstätt och rikt på protein – helt rätt i tiden. Svensk äggproduktion är också viktigt ur försörjnings- och beredskapssynpunkt.