Kampanj ska öka konsumtionen av svenska ägg

PUBLICERAD: 16 januari 2025
UPPDATERAD: 16 januari
”Visionen är att alla som bor i Sverige ska äta minst ett ägg om dagen och att svenska ägg är det självklara valet”, säger Marie Lönneskog Hogstadius, verksamhetsledare på Svenska Ägg. Idag konsumeras 213 ägg per person och år i Sverige. Foto: Pressbild

Nu inleder branschorganisationen Svenska Ägg en flerårig marknadssatsning för att öka konsumtionen av svenska ägg. Visionen är att alla som bor i Sverige ska äta minst ett ägg om dagen och att svenska ägg ska vara det självklara valet.

Målgrupperna för marknadssatsningen är i huvudsak unga vuxna och barnfamiljer men också opinionspåverkare, restauranger, grossister och offentlig sektor. Marknadssatsningen inleds med målgruppsinriktade kampanjer i sociala medier.

– Vi vill synliggöra de svenska mervärden som finns förpackade i varje enskilt ägg och den svenska äggbranschens betydelse, säger Marie Lönneskog Hogstadius, verksamhetsledare på Svenska Ägg.

– Syftet är att öka kunskapen om den rosa checken, som stämplas på äggets skal. Den står för certifierad svensk äggkvalitet och visar att äggen är svenska, kontrollerade och spårbara från höna till butik.

Den rosa checken visar att äggproduktionen uppfyller Svenska Äggs krav inom djurvälfärd, livsmedelssäkerhet, smittskydd och produktkvalitet, krav som sträcker sig längre än vad svensk lagstiftning kräver. De certifierade svenska äggen uppfyller också kriterierna för att få märkas med Från Sverige-märkningen.

”Klimatsmart och näringstätt”
– De svenska äggen kommer också att synas i redaktionell annonsering och i nationella kampanjer med utomhusreklam i butiksnära lägen. Vi vill nå kunderna nära matbutikerna och synas vid rätt tidpunkt för att stärka kopplingen mellan svenska ägg och matinköp. Att handla hem svenska ägg ska vara top of mind hos konsumenten, säger Marie Lönneskog Hogstadius.

– Ägg är ett klimatsmart livsmedel, näringstätt och rikt på protein – helt rätt i tiden. Svensk äggproduktion är också viktigt ur försörjnings- och beredskapssynpunkt.

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt