Gårdsfisk presenterar framtidens lax – Regngårdslax

PUBLICERAD: 13 december 2024
UPPDATERAD: 13 december
Regnbågslaxen är en av Sveriges mest välkända och uppskattade matfiskar. I ett pilotprojekt kommer fisken att födas upp i Gårdsfisk landbaserade, slutna system under namnet Regngårdslax. Foto: Pressbild

Gårdsfisk, som erbjuder ett system för landbaserad fiskodling, presenterar sin senaste innovation: Regngårdslax. Fisken föds upp hos skånska bönder i ett pilotprojekt som tar sikte på framtidens hållbara fiskproduktion.

En av Sveriges mest välkända och uppskattade matfiskar, regnbågslaxen, får nu nytt liv genom Gårdsfisks metod för hållbar fiskuppfödning.

– Framtidens lax är här. Regngårdslaxen visar att hållbarhet och kvalitet kan gå hand i hand. På våra gårdar föder vi upp lax som inte bara är god och näringsrik, utan också fri från den miljöpåverkan som ofta förknippas med traditionell laxuppfödning. Samtidigt bidrar vi till en starkare landsbygd och tar hållbar matproduktion in i framtiden – utan att belasta haven, säger Johan Ljungquist, vd och grundare av Gårdsfisk.

Kan nå handeln inom ett par år
På Gårdsfisks gårdar föds fisken upp i slutna system där alla resurser tas tillvara. Fiskarnas avföring används som gödsel i jordbruket, vilket minskar övergödning och skapar ett hållbart kretslopp. Målet är nu att vidareutveckla ett helt cirkulärt system, där restprodukter från Gårdsfisks andra fiskarter kan användas som foder till Regngårdslaxen – för att minimera avfall, optimera resursanvändningen och för att avlasta haven.
Regngårdslaxen är en del av ett pilotprojekt som förväntas nå handeln inom ett par år. Som en första exklusiv lansering serveras den redan nu i december på Fotografiskas företagsjulbord.

– Det här är bara början. Vi vill visa att svensk innovation kan leda global förändring i livsmedelsproduktion. Regngårdslaxen är ett viktigt steg på den resan, säger Johan Ljungquist.

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312