En halv miljon mjölkpaket ska lindra matfattigdom

PUBLICERAD: 3 december 2024
UPPDATERAD: 3 december
Under december går det att skänka pengar till Skåne Stadsmission via en QR-kod på Skånemejeriers mjölkpaket. Foto: Pressbild

Under december får Skånemejeriers mjölkpaket en ny design i syfte att uppmana fler att skänka pengar till Skåne Stadsmission. Via en QR-kod kan man skänka en summa tänkt att motsvara en frukost.

Samarbetet med Skåne Stadsmission finns med på en tredjedel av de mjölkförpackningar som Skånemejerier säljer under december, vilket uppskattningsvis handlar om en halv miljon mjölkpaket. Under december kommer Skånemejeriers medarbetare även att skänka julklappar och volontärarbeta på Skåne Stadsmission.

– Vi vill bekämpa det faktum att dagens alla mål inte är en självklarhet för många. Med hjälp av våra mjölkpaket som varje år når cirka 365 000 skånska hushåll vill vi uppmana fler att bidra till att lindra matfattigdom tillsammans med oss, säger Anette Gregow, kommunikations- och hållbarhetsdirektör på Skånemejerier.

En av Skåne Stadsmissions största donatorer
Skånemejerier är en av Skåne Stadsmissions största donatorer och har hittills i år donerat omkring 97,2 ton mat. Utöver samarbetet med QR-koden, stöttar Skånemejerier även Skåne Stadsmission monetärt och med volontärarbete.

– Vi är väldigt glada att Skånemejerier upplåtit en yta på mjölkpaketet under julen som gör det enkelt för alla som vill, att swisha en frukost. Vi erbjuder stöd 365 dagar om året och hos oss kan människor komma in i värmen, mätta hungern och sänka axlarna för en stund, säger Susanne Glingestam, marknads- och kommunikationschef på Skåne Stadsmission.

Läs vidare

Ökat fokus på Nyckelhålsmärkta produkter

Livsmedelsverket och livsmedelsbranschen gör en gemensam satsning på att lyfta fram Nyckelhålsmärkningen under januari.
Skärmavbild 2025-01-17 kl. 11.03.18

Kampanj ska öka konsumtionen av svenska ägg

Svenska Ägg inleder en flerårig marknadssatsning. Visionen är att alla som bor i Sverige ska äta minst ett ägg om dagen – och det ska vara svenskt.
Marie L Hogstadius

De kan vinna årets Sjömatspris

Skillingefisk-Impex, Guldhaven Pelagiska och Musselfabriken är finalister till Sjömatspriset 2025 som delas ut under Nordic Seafood Summit.
Nominerade_sjomatspriset

Coop ansluter till Lantmännens odlingsprogram

Coop ansluter Coop Havregryn till Klimat & Natur – Lantmännens odlingsprogram för Framtidens Jordbruk.
coop

Senaste nytt

Ökat fokus på Nyckelhålsmärkta produkter

Livsmedelsverket och livsmedelsbranschen gör en gemensam satsning på att lyfta fram Nyckelhålsmärkningen under januari.
Skärmavbild 2025-01-17 kl. 11.03.18

Ny kärlekskollektion från Lakrids By Bülow

Det danska gourmetlakritsföretaget Lakrids By Bülow lanserar LOVE-kollektion med fyra av sina mest populära smaker.
eyJwYXRoIjoibGFrcmlkcy1ieS1idWVsb3dcL2ZpbGVcL21NVkJUZFJpZzFycjFLYVpmMlNULmpwZyJ9_lakrids-by-buelow_jONL2iErCw546WiEQssXZFoNENODYn7EO2fkPewE8Fc

Kampanj ska öka konsumtionen av svenska ägg

Svenska Ägg inleder en flerårig marknadssatsning. Visionen är att alla som bor i Sverige ska äta minst ett ägg om dagen – och det ska vara svenskt.
Marie L Hogstadius

De kan vinna årets Sjömatspris

Skillingefisk-Impex, Guldhaven Pelagiska och Musselfabriken är finalister till Sjömatspriset 2025 som delas ut under Nordic Seafood Summit.
Nominerade_sjomatspriset