Skånemejerier lanserar Labneh och Ayran under varumärket Salakis för att möta den ökande efterfrågan på meze. En undersökning visar att var tredje svensk tror att meze i någon utsträckning kommer att öka i popularitet under kommande år.
Skånemejerier jobbar ständigt med att utveckla nya produkter från det östra medelhavsköket under varumärket Salakis. Under hösten har bland annat Salakis Labneh, en krämig naturell färskost gjord på avrunnen yoghurt, och Salakis Ayran, en uppfriskande turkisk yoghurtdryck, lanserats. Både är typiska inslag på en mezebuffé och något som spås växa i popularitet enligt en nyligen genomförd Sifo-undersökning. Den visar att 33 procent av svenskarna tror att meze i någon utsträckning kommer att öka i popularitet under de kommande 12 månaderna. Bland unga vuxna i åldern 18-29 år ökar siffran till 43 procent.
– Vi har länge kunnat se en vurm för matkulturen från medelhavet, inte minst småplock eller meze som konceptet kallas i regionen. Att låta middagen bli en mezebuffé är ett härligt och okomplicerat sätt att umgås på med sina nära och kära, samtidigt som man får njuta av riktigt god mat, säger Christina Welander, varumärkesansvarig för Salakis hos Skånemejerier.
Ett händelserikt och positivt år för Salakis
Under det senaste året har försäljningen av gräddprodukter, där exempelvis turkisk yoghurt ingår, ökat med tre procent (NIQ). Samtidigt har försäljningen av Salakis produkter ökat med 15 procent, vilket innebär en fem gånger så stor ökning i procentenheter som för den totala kategorin.
– Våra nya produkter är inte bara ett perfekt komplement till en mezebuffé, redo att serveras som de är. De kan också ta en sås, en röra eller en gryta till nya höjder. Ett tips är även att använda vår nya labneh som ett pålägg på frukostmackan eller att dippa ett pitabröd i, säger Christina Welander.
Under året har Salakis turkiska yoghurt på 1000 gram även kommit som laktosfri och en grekisk naturell yoghurt i portionsform har lanserats med blåbärs- eller jordgubbssylt i botten av bägaren.
För att ytterligare stärka mezetrenden har Skånemejerier dessutom för första gången lanserat en reklamfilm för Salakis på tv och i digitala kanaler.