Ökat intresse för meze – nya lanseringar från Salakis

PUBLICERAD: 27 november 2024
UPPDATERAD: 28 november
Var tredje svensk (33 procent) tror att meze i någon utsträckning kommer att öka i popularitet under kommande år. Salakis lanserar Labneh och Ayran för att möta den ökande efterfrågan på meze. Foto: Pressbild

Skånemejerier lanserar Labneh och Ayran under varumärket Salakis för att möta den ökande efterfrågan på meze. En undersökning visar att var tredje svensk tror att meze i någon utsträckning kommer att öka i popularitet under kommande år.

Skånemejerier jobbar ständigt med att utveckla nya produkter från det östra medelhavsköket under varumärket Salakis. Under hösten har bland annat Salakis Labneh, en krämig naturell färskost gjord på avrunnen yoghurt, och Salakis Ayran, en uppfriskande turkisk yoghurtdryck, lanserats. Både är typiska inslag på en mezebuffé och något som spås växa i popularitet enligt en nyligen genomförd Sifo-undersökning. Den visar att 33 procent av svenskarna tror att meze i någon utsträckning kommer att öka i popularitet under de kommande 12 månaderna. Bland unga vuxna i åldern 18-29 år ökar siffran till 43 procent.

– Vi har länge kunnat se en vurm för matkulturen från medelhavet, inte minst småplock eller meze som konceptet kallas i regionen. Att låta middagen bli en mezebuffé är ett härligt och okomplicerat sätt att umgås på med sina nära och kära, samtidigt som man får njuta av riktigt god mat, säger Christina Welander, varumärkesansvarig för Salakis hos Skånemejerier.

Ett händelserikt och positivt år för Salakis
Under det senaste året har försäljningen av gräddprodukter, där exempelvis turkisk yoghurt ingår, ökat med tre procent (NIQ). Samtidigt har försäljningen av Salakis produkter ökat med 15 procent, vilket innebär en fem gånger så stor ökning i procentenheter som för den totala kategorin.

– Våra nya produkter är inte bara ett perfekt komplement till en mezebuffé, redo att serveras som de är. De kan också ta en sås, en röra eller en gryta till nya höjder. Ett tips är även att använda vår nya labneh som ett pålägg på frukostmackan eller att dippa ett pitabröd i, säger Christina Welander.

Under året har Salakis turkiska yoghurt på 1000 gram även kommit som laktosfri och en grekisk naturell yoghurt i portionsform har lanserats med blåbärs- eller jordgubbssylt i botten av bägaren.

För att ytterligare stärka mezetrenden har Skånemejerier dessutom för första gången lanserat en reklamfilm för Salakis på tv och i digitala kanaler.

Läs vidare

Kronfågel lanserar krispiga Chicken Nuggets Spicy

Kronfågels ätklara nyhet Chicken Nuggets Spicy kombinerar krispig tempura med smaker från chili, peppar och persilja.
kronfågel

Skånemejeriers julklassiker är tillbaka

Skånemejerier presenterar årets julprodukter med smak av pepparkaka och kardemumma: Bravo Vinter, Pepparkaksfil och Vaniljyoghurt Pepparkaka.
Unknown

Skogaholm lanserar Julruta med smak av pepparkaka

Skogaholm Julruta är ett mjukt portionsbröd på tillfälligt besök med en pepparkakssmak som ska ge extra mycket julkänsla.
julruta

Valio Middagsmagi: Färska ostcrèmer & grytbaser

Valio släpper den nya produktserien Valio Middagsmagi med grytbaser och smaksatta ostcrèmer som ska underlätta matlagningen.
Valio_Middagsmagi_range

Senaste nytt

Husmanskosten får sin egen dag

Den 26 februari har utsetts till Husmanskostens dag. Initiativtagare är Pontus Frithiof, tillsammans med White Guide och Gastronomiska Akademin
husmans

Svenskarnas intresse för bakning ökar

94 procent av svenskarna bakar minst en gång per år och 67 procent varje månad. Det visar Dr. Oetkers senaste Bakrapport.
dr oetker

Han är Smaksäkrast i livsmedelsbranschen

Sebastian Johansson, sensorikansvarig på Dagab, tog hem vinsten när den nya sensoriktävlingen Smaksäkrast avgjordes för första gången.
sebastian-_smaksakrast

Folkhälsa och svenska råvaror i fokus på årets Nobelmeny

2024 års Nobelmeny står med fötterna djupt i den svenska myllan. Kocken Jessie Sommarström överraskar med en lyxig fullkornsgröt av kornbulgur.
Mynewsdesk Jessie Sommarström