Foodora markets försäljning av julmat har startat tidigare än någonsin i år. Bland de mest populära produkterna ligger julmust och julskinka i topp.
Foodora förutsåg redan i september att försäljningen av julmat skulle ta fart tidigare i år, baserat på kundinsikter och analys av tidigare års försäljningsdata. Bolaget har därför anpassat sitt sortiment och lager för att möta efterfrågan samt förstärkt sin logistikflotta för att kunna leverera snabbt och effektivt.
– Vi ser en tydlig trend att kunderna börjar planera och handla inför julen tidigare än tidigare år. Julmust och julskinka är de storsäljare som verkligen sticker ut redan nu, men vi förväntar oss att fler klassiska julprodukter kommer att öka i efterfrågan ju närmare jul vi kommer, säger Sofia Gunnmo, Q-handelschef på foodora.
Den tidiga starten på julhandeln speglar en bredare trend, där kunderna planerar inköpen för att undvika stress och potentiella leveransutmaningar senare under säsongen. Foodoras data visar att ökningen i efterfrågan på julprodukter är särskilt markant i de större städerna, men att även mindre orter visar en liknande utveckling.