Humlan vinner Go Organic Award 2024

PUBLICERAD: 11 oktober 2024
UPPDATERAD: 11 oktober
Emma Rung, vd på Krav, och Sanna Spjut, Customer Development Manager på Arla vid prisutdelningen på Nordic Organic Food Fair i Stockholm. Foto: Pressbild

Det blev Arlas Humlan-serie, med Krav-märkt ost, riven ost och mjölk, som blev årets vinnare av Kravs nya produktpris Go Organic Award. Prisutdelningen ägde rum under ekomässan Nordic Organic Food Fair i Stockholm den 10 oktober.

Priset Go Organic Award delas ut till nya Krav-märkta produkter som har funnits på marknaden i högst två år eller till ett förnyat sortiment som speglar rådande trender.

– Vi är otroligt stolta över att kunna ge priset till Arlas Humlan, en serie som verkligen har lyckats göra Krav-märkta vardagsprodukter mer tillgängliga för svenska hushåll. Det är ett viktigt steg för att göra Krav till en märkning för alla, och för fler humlor och bin, säger Emma Rung, vd på Krav.

Juryns motivering:
”Med Arlas nya Krav-märkta serie Humlan är det lättare för fler att välja Krav-märkt. Arla visar hur viktig humlan och den biologiska mångfalden är. Konsumenterna väljer Humlan och hjälper både naturen och sig själva. Bin, humlor och andra pollinerare är avgörande för vår matproduktion och den biologiska mångfalden. Humlan-serien är prisvärda familjefavoriter och finns nu som Krav-märkt ost, riven ost och mjölk.”

– Med Familjefavoriter Humlan vill Arla göra det ekologiska valet enkelt. Genom varumärket demokratiserar vi ekologiska produkter och gör dem till ett gångbart alternativ för familjehushåll genom att erbjuda prisvärt ekologiskt och goda produkter med bra kvalité, produkter att använda till vardags, säger Sanna Spjut, Customer Development Manager på Arla.

Utöver Humlan var även Oatlys iKaffe havredryck och Arvid Nordquists Nordic Light kaffe nominerade till priset, som delades ut för första gången.

Senaste nytt

Årets trendigaste livsmedel 2025: Kaffe

Under året har kaffe inte bara stått i centrum för matprisdebatten – det har dessutom gett upphov till en global trend, kafferejv.
Kaffe_Årets trendigaste livsmedel_Livsmedelsföretagen_Foto Löfbergs pressbilder
Årets trendigaste livsmedel 2025: Kaffe

Invasiva ostron både ekologisk utmaning och möjlig resurs

Projektet EcoOyster utforskar hur kommersiellt fiske av stillahavsostron både kan bidra till miljönytta och affärsmöjligheter.
Ostron Rossö foto Marko T Wramén Kristineberg Center
Invasiva ostron både ekologisk utmaning och möjlig resurs

Greenfood säljer Fresh Produce-verksamheten

Greenfood säljer sin grossistverksamhet inom frukt och grönsaker, Fresh Produce, till Dole Nordic AB.
Man shopping vegetables in groceries store
Greenfood säljer Fresh Produce-verksamheten

Estrellas julsnacks: Julig nötmix och krämiga Julhjärtan

Estrellas Julhjärtan Cream Cheese gör comeback och en helt ny nötmix med smak av pepparkaka tar plats i julsortimentet.
julnyheter_2025
Estrellas julsnacks: Julig nötmix och krämiga Julhjärtan

Läs vidare

Årets trendigaste livsmedel 2025: Kaffe

Under året har kaffe inte bara stått i centrum för matprisdebatten – det har dessutom gett upphov till en global trend, kafferejv.
Kaffe_Årets trendigaste livsmedel_Livsmedelsföretagen_Foto Löfbergs pressbilder
Årets trendigaste livsmedel 2025: Kaffe

Invasiva ostron både ekologisk utmaning och möjlig resurs

Projektet EcoOyster utforskar hur kommersiellt fiske av stillahavsostron både kan bidra till miljönytta och affärsmöjligheter.
Ostron Rossö foto Marko T Wramén Kristineberg Center
Invasiva ostron både ekologisk utmaning och möjlig resurs

Greenfood säljer Fresh Produce-verksamheten

Greenfood säljer sin grossistverksamhet inom frukt och grönsaker, Fresh Produce, till Dole Nordic AB.
Man shopping vegetables in groceries store
Greenfood säljer Fresh Produce-verksamheten

Atria investerar 250 miljoner i korvproduktionen

Atria investerar i en ny produktionslinje för korv i fabriken i Sköllersta. Produktionen och effektiviteten ska öka och sortimentet breddas.
Atria1(21161) Retusch
Atria investerar 250 miljoner i korvproduktionen