Ica lanserar AI-tjänsten –Klimatknuffen som ska göra det enklare att välja produkter med lägre klimatavtryck. Tjänsten är ett pilotprojekt som kommer att testas i Icas e-handel.
Med Klimatknuffen godkänner kunderna själva om de vill få personligt anpassade tips om vilka varor de kan byta i sin e-handelskundkorg för att minska sitt koldioxidavtryck. AI-modellen anpassar förslagen utifrån kundens tidigare köpbeteende och vanor.
−Många av våra kunder är medvetna om att de val de gör i matbutiken påverkar klimatavtrycket, men att välja nya alternativ kan upplevas svårt. Att få personliga förslag på produktbyten med lägre klimatavtryck gör det enklare att göra små förändringar som på sikt kan få stor effekt. Som en stor aktör inom livsmedel är det något vi naturligtvis vill vara en del av lösningen på, säger Jenny Lönn, senior hållbarhetsledare på Ica Sverige.
AI-tjänsten fokuserar primärt på produktens klimatavtryck och den rekommenderade produkten måste ha mer än 5 procent lägre CO2 än originalprodukten.
Startar med mejeri och kött
Klimatknuffen är framtagen av Impact X, Icas innovationshubb som fokuserar på innovationer inom hållbarhet. Tjänsten fokuserar initialt enbart på att rekommendera produktbyten inom mejeri och kött, eftersom ett byte inom just dessa kategorier kan ge stor effekt på klimatpåverkan. Testet genomförs mellan oktober och december i Icas e-handel, därefter ska rekommendationernas effekt på kundernas beteende utvärderas.
−På Ica provar vi hela tiden nya sätt att göra det enklare för kunderna att göra hållbara val. En viktig del är att göra information tillgänglig och tydlig så att kunderna kan ta medvetna beslut. Vi ser stor potential i att använda AI-lösningar för att framåt skapa mer anpassade och personliga rekommendationer, säger Sofie Karlsson, Innovation Manager på Ica Gruppen.