Skånemejerier lanserar ny proteindryck av svensk mjölk

PUBLICERAD: 26 september 2024
UPPDATERAD: 24 september
Lindahls PRO+ kommer i smakerna Strawberry cream och Chocolate crush. Foto: Pressbild

Försäljningen av kvargprodukter har ökat stort under de senaste åren. Nu lanserar Skånemejerier en proteinberikad drickyoghurt gjord på svensk mjölk – Lindahls PRO+ – med syfte att ge maximal effekt före, under och efter träningen.

Enligt en ny Sifo-undersökning från Skånemejerier uppger var fjärde svensk som är intresserad av proteinberikade produkter att de konsumerar dessa för att bygga muskler. Siffran ökar till 41 procent om man vänder sig till dem som både har ett intresse för proteinberikade produkter och en mycket aktiv livsstil, det vill säga tränar minst 4-6 gånger i veckan. I denna målgrupp uppger även var femte person (20 procent) att förbättrade träningsresultat är en av de främsta anledningarna till att de konsumerar proteinberikade produkter.

– Vi ser en stor framtidspotential för kvargsegmentet, inte minst vad gäller att tillgodose personer med en hög träningsfrekvens i ännu större utsträckning. Efterfrågan på proteinrika alternativ har fullkomligt skjutit iväg, där Lindahls PRO+ blir ett starkt komplement till den aktiva livsstilen, säger Gabriella Stajduhar, varumärkesansvarig för Lindahls på Skånemejerier.

Högt proteininnehåll
– Med sina 26 gram protein är Lindahls PRO+ en proteinberikad drickyoghurt som snabbt tar sig in i toppskiktet sett till högsta proteinnivån på marknaden. Därtill är Lindahls PRO+ berikad med vassleprotein som innehåller de grenade aminosyrorna BCAA för att främja både muskeltillväxt och träningsprestation, säger Gabriella Stajduhar.

Lindahls PRO+ kommer i smakerna Strawberry cream och Chocolate crush. Båda har en proteinhalt på 26 procent, de innehåller inget tillsatt socker och är berikade med BCAA. Fetthalten är 0,7 procent respektive 0,3 procent. Enligt Skånemejerier är proteindryckerna ensamma på marknaden om att vara gjorda på svensk mjölk.

Läs vidare

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Premium snacks lanserar varumärket Gårdsnötter

Premium Snacks Nordic utökar sitt sortiment med tre festligare nötmixar under det nya varumärket Gårdsnötter.
Group 26

Nespresso och Oatly lanserar kaffekapsel för havredryck

Kaffekapseln Oatly Barista Edition Coffee är framtagen för att matchas med Oatlys havredryck iKaffe.
P_4685_KV2_NESPRSSO_STUDIO+OATLEY_2024_V4

Korvbrödsbagarn lanserar Real burger bun

Korvbrödsbagarn möter de nya burgartrenderna med Real burger bun, ett fluffigt hamburgerbröd med extra höjd.
Burgare_pack_1

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland