Skånemejerier lanserar ny proteindryck av svensk mjölk

PUBLICERAD: 26 september 2024
UPPDATERAD: 24 september
Lindahls PRO+ kommer i smakerna Strawberry cream och Chocolate crush. Foto: Pressbild

Försäljningen av kvargprodukter har ökat stort under de senaste åren. Nu lanserar Skånemejerier en proteinberikad drickyoghurt gjord på svensk mjölk – Lindahls PRO+ – med syfte att ge maximal effekt före, under och efter träningen.

Enligt en ny Sifo-undersökning från Skånemejerier uppger var fjärde svensk som är intresserad av proteinberikade produkter att de konsumerar dessa för att bygga muskler. Siffran ökar till 41 procent om man vänder sig till dem som både har ett intresse för proteinberikade produkter och en mycket aktiv livsstil, det vill säga tränar minst 4-6 gånger i veckan. I denna målgrupp uppger även var femte person (20 procent) att förbättrade träningsresultat är en av de främsta anledningarna till att de konsumerar proteinberikade produkter.

– Vi ser en stor framtidspotential för kvargsegmentet, inte minst vad gäller att tillgodose personer med en hög träningsfrekvens i ännu större utsträckning. Efterfrågan på proteinrika alternativ har fullkomligt skjutit iväg, där Lindahls PRO+ blir ett starkt komplement till den aktiva livsstilen, säger Gabriella Stajduhar, varumärkesansvarig för Lindahls på Skånemejerier.

Högt proteininnehåll
– Med sina 26 gram protein är Lindahls PRO+ en proteinberikad drickyoghurt som snabbt tar sig in i toppskiktet sett till högsta proteinnivån på marknaden. Därtill är Lindahls PRO+ berikad med vassleprotein som innehåller de grenade aminosyrorna BCAA för att främja både muskeltillväxt och träningsprestation, säger Gabriella Stajduhar.

Lindahls PRO+ kommer i smakerna Strawberry cream och Chocolate crush. Båda har en proteinhalt på 26 procent, de innehåller inget tillsatt socker och är berikade med BCAA. Fetthalten är 0,7 procent respektive 0,3 procent. Enligt Skånemejerier är proteindryckerna ensamma på marknaden om att vara gjorda på svensk mjölk.

Senaste nytt

Smaktrender: Asiatiskt i köket, pistageboom och sursött

Citron, hallon och nötigt – Smakrapporten 2025 avslöjar tydliga skiften i svenskarnas smakpreferenser.
Pressbild_citron
Smaktrender: Asiatiskt i köket, pistageboom och sursött

Garants mejeriförpackningar sprider kunskap om dyslexi

Axfood har inlett ett samarbete med Dyslexiförbundet för att öka kunskapen om läs- och skrivsvårigheter.
dyslexi
Garants mejeriförpackningar sprider kunskap om dyslexi

CandyKings sommarnyheter nu i lösgodishyllan

CandyKing presenterar sju nya lösgodisbitar i årets sommarsortiment.
e2d0d3ef-b49c-48cd-8200-8ab0df21ae52-w_960
CandyKings sommarnyheter nu i lösgodishyllan

Ett misstag som man inte lade på locket om

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med gruppen KAJs deltagande på Eurovision Song Contest. Eller egentligen passade man inte på, det handlar om ett misstag som man valde att inte lägga locket på om.
orkla
Ett misstag som man inte lade på locket om

Läs vidare

CandyKings sommarnyheter nu i lösgodishyllan

CandyKing presenterar sju nya lösgodisbitar i årets sommarsortiment.
e2d0d3ef-b49c-48cd-8200-8ab0df21ae52-w_960
CandyKings sommarnyheter nu i lösgodishyllan

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]
Alkoholfria cocktails en växande trend

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta
Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm
Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum