Var sjätte livsmedelsarbetare får ingen utbildning eller kompetensutveckling i arbetet. Detta trots att livsmedelsföretagen själva uppger att kompetensbrist är det största hindret för att investera i automatisering och nya produktionslinjer. Det visar en undersökning från Livsmedelsarbetareförbundet.
Livsmedelsarbetareförbundet, Livs, som organiserar anställda inom svensk livsmedelsindustri, har undersökt hur det ser ut med kompetensutvecklingen för livsmedelsarbetarna. I ett pressmeddelande skriver förbundet att utbildningar anpassade för livsmedelsbranschen idag är starkt begränsade och till stor del obefintliga. Det finns till exempel ingen utbildning till slaktare och styckare. Var sjätte livsmedelsarbetare får heller ingen utbildning eller kompetensutveckling i arbetet.
”Bristerna äventyrar inte bara jobben för livsmedelsarbetarna utan påverkar framtiden för svensk matproduktion och självförsörjningsgrad. Politiken måste tillhandahålla relevant utbildning och företagen måste inse att smakar det så kostar det. Det är hög tid att investera i kompetensutveckling”, säger Eva Guovelin, Livs förbundsordförande i pressmeddelandet.
Låg självförsörjningsgrad
Livs menar att en stark och tillräckligt stor egen livsmedelsproduktion är ett måste för att kunna garantera medborgarna mat i såväl freds- som kristid.
”En grundläggande förutsättning för det är konkurrenskraftiga livsmedelsföretag som investerar, utvecklar och ställer om. För att det ska ske måste det finnas människor som vill och erbjuds utbildning för att jobba i branschen. Både samhället och livsmedelsföretagen måste ta ett större ansvar. Då håller det inte att nödvändiga insatser prioriteras bort.”
”De centrala parterna inom livsmedelsindustrin är överens om vikten av utbildning och kompetensutveckling för de anställda, men det saknas ett gemensamt strukturerat arbete lokalt. Det sker för lite till för få anställda och ofta prioriteras nödvändiga insatser bort. Livsmedelsarbetare är positiva till kompetensutveckling. Här finns en stor outnyttjad potential att stärka livsmedelsföretagens framtid.”