Zetas matlagningsoljor får ny kartongförpackning

PUBLICERAD: 15 augusti 2024
UPPDATERAD: 15 augusti
Zeta matlagningsoljor kommer i en ny kartongförpackning från Tetra Pak. Foto: Pressbild

Zetas matlagningsoljor, Solrosolja och Rapsolja, kommer i en ny, lättare kartongförpackning med mindre plast och antidroppfunktion.

Den nya kartongförpackningen från Tetra Pak ger ett lägre klimatavtryck än både plast och glas (enligt Dryckesbranschens Klimatinitiativ, rapport 2022). Det går åt en mindre mängd plast till Tetra än till en PET-flaska och pappersmaterialet är gjort av FSC-certifierad träråvara.

Materialet, som består av 60 procent kartong, är även mer motståndskraftigt än PET och glas och minimerar därför eventuella problem med trasiga förpackningar under distribution och i butik.

Förpackningen, som är av typen Tetra Prisma Aseptic, är designad för att bevara flytande livsmedel. Den släpper inte genom något ljus och förhindrar oljan från att exponeras för luftens syre, vilket minimerar risken för att oljan oxiderar.

Redan för tre år sedan kom den första Zeta-oljan i kartongförpackning från Tetra Pak, en 50 centiliters kallpressad jungfruolivolja av smakklassningen Fruttato.

– Alla vet ju att jag brinner för olivolja, Extra Vergine. Men ibland behöver man ha en mer neutral olja i sin matlagning och då är det fantastiskt att vi kan erbjuda vår fina rapsolja och solrosolja i tetra, säger Fernando Di Luca, Zetas grundare.

Kartongförpackningen med Zetra Rapsolja och Solrosolja innehåller en liter.

Senaste nytt

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt

Nytt samarbete om fossilfri mineralgödsel

Lantmännen och Arla har tecknat ett avtal om fossilfri mineralgödsel, som ska minska lantbrukets klimatavtryck.
mineralgödsel

BUBS lanseras på den amerikanska marknaden

Orkla Snacks lanserar godisvarumärket BUBS på den amerikanska marknaden under hösten 2025.
Bubs i godisskål

Ärtbaserad 2-i-1-produkt för matlagning och vispning

Sproud 2-i-1 Cooking/Whipping är en ny växtbaserad matlagnings- och vispprodukt för både söta och salta rätter.
952b2f9454e770fa_org

Läs vidare

Ärtbaserad 2-i-1-produkt för matlagning och vispning

Sproud 2-i-1 Cooking/Whipping är en ny växtbaserad matlagnings- och vispprodukt för både söta och salta rätter.
952b2f9454e770fa_org

Skakad sallad nu på Pressbyrån

Picadeli introducerar tre varianter av den virala succén "shake salad", exklusivt framtagna för Pressbyrån.
3500x2300_shakesallader2

Nytt Nespresso-kaffe med vitamin B6

Nespresso utökar serien Coffee+ med den funktionella kaffenyheten Active, som är berikad med vitamin B6.
WW_ALL_VL_Spring 2025_Creative Cups_KV1_ICED LEGGERO MILK_RGB_LOCK_20-XX

Alkoholfritt vin i PET-flaska till picknicken

Lagom till picknicksäsongen släpper Spring Village två nya alkoholfria viner i en praktisk PET-flaska, som är lätt att ta med på picknicken.
Spring_valley_13643_v002