Valio investerar i en utbyggnad av ostproduktionen

PUBLICERAD: 3 juni 2024
UPPDATERAD: 3 juni
Valios fabrik för osttillverkning i Lapinlahti. Foto: Pressbild

Valio investerar över 60 miljoner euro, motsvarande cirka 690 miljoner kronor, i sin anläggning för osttillverkning i Lapinlahti. Investeringen omfattar en utbyggnad av den nuvarande anläggningen och ny utrustning.

Den nuvarande fabriken kommer att byggas ut med en golvyta på cirka 200 kvadratmeter och all nuvarande utrustning ska bytas ut. Även förpackningslinjerna kommer att förnyas.

Enligt Aleksi Ylitalo, som är chef för Lapinlahti-fabriken, kommer investeringen att säkerställa Valios ostproduktion för en lång tid framöver och även innebära ökad produktionskapacitet samt minskat svinn inom ostproduktionen.

Byggnationen kommer att starta i slutet av sommaren 2024 och den nya produktionslinjen beräknas vara i drift våren 2026.

Fabriken i Lapinlahti har runt 285 anställda och tar emot ungefär en fjärdedel av Valios mjölk, vilket motsvarar 415 miljoner liter per år. I fabriken produceras både vardags- och gourmetostar, såväl för den inhemska marknaden som för export, samt mjölkpulver för olika ändamål, bland annat barnmat.

Senaste nytt

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Läs vidare

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Stacky's ägare köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2