Svenska konsumenter drar åt olika håll

PUBLICERAD: 22 maj 2024
UPPDATERAD: 22 maj
”State of Grocery Europe” är en årlig rapport från McKinsey och EuroCommerce.

Fler svenskar är beredda att lägga mer pengar på mat, men skillnaderna är stora mellan olika konsumentgrupper. Det visar den årliga rapporten ”State of Grocery Europe 2024” från McKinsey och EuroCommerce.

En tydlig trend under 2023 var att svenska konsumenter oavsett inkomstnivå försökte hålla nere sina matkostnader. Sparsamhet väntas bli viktigt även i år, men fler än i fjol uppger nu att de är redo att börja handla dyrare matvaror.

– Vi står vid en vändpunkt för svensk köpkraft, samtidigt som det lär dröja till 2026 innan den är tillbaka uppe på 2019 års nivå. Det innebär att det nu främst är höginkomsttagare som är öppna för att lägga pengar på dyrare produkter, medan låginkomsttagare fortsätter att hålla hårt i plånboken. Svenska konsumenter drar åt olika håll, förklarar Rickard Vallöf, medförfattare till rapporten och ledare för McKinseys arbete inom dagligvaror i Europa.

Den ansträngda ekonomiska situationen för många hushåll bidrog till att lågprissegmentet fortsatte sin tillväxt under 2023. Försäljningen av butikskedjornas egna och billigare varumärken (EMV) ökade och stod för mer än en fjärdedel (27,6 procent) av all försäljning under året. Samtidigt fortsatte lågprisbutikerna att ta marknadsandelar.

En stärkt svensk ekonomi behöver inte betyda att lågprisalternativen står inför en tillbakagång, menar Rickard Vallöf:

– Historiskt sett har försäljningen av lågprisvaror aldrig minskat och det finns inte mycket som tyder på att den skulle göra det nu heller. Vi vet att konsumenter som lärt sig uppskatta billigare alternativ gärna fortsätter att köpa dem. Även om vissa nu återgår till att lägga mer pengar på mat är det knappast en fråga om någon helomsvängning. Många kommer att handla billigare till vardags och sedan unna sig premiumprodukter vid vissa tillfällen.

För Europas dagligvaruhandlare var 2023 ett tufft år. I Sverige ökade försäljningen med 5,9 procent jämfört med 2022, men detta främst på grund av den höga inflationen på 13,1 procent. Justerat för inflation landade försäljningen 1,9 procent under 2019 års nivå.

Branschchefer uppger att det största orosmolnet inför 2024 är pressade marginaler och konsumenters fortsatta benägenhet att välja billiga varumärken. Andra utmaningar handlar om brist på kompetent arbetskraft och långsamma framsteg på hållbarhetsområdet.

Insikterna bygger på intervjuer med chefer inom dagligvaruhandel, hushållsdata från Europanel, samt en undersökning bland totalt 12 000 konsumenter i elva europeiska länder, däribland Sverige.

Rapporten ”State of Grocery Europe 2024” kan laddas ner på McKinseys webbplats här

Läs vidare

Carlsberg Sverige ny partner till Schweppes

Carlsberg Sverige har ingått ett partnerskap med Schweppes. Det innebär ett av de största tillskotten till Carlsberg Sveriges portfölj på över 15 år.
Unknown

Arvid Nordquists säkerställer fossilfria sjötransporter

Arvid Nordquist inför fossilfria sjötransporter i samarbete med logistikföretaget Scanlog.
Namnlös design (53)

Arlas Keso-mejeri nu helt fossilfritt

Arla i Falkenberg har bytt naturgas mot flisbaserad fjärrvärme och anläggningen är nu helt fossilfri.
5c03efc3-64bc-4420-81ed-0c07cae30c01-w_960

Ökad försäljning av frukt och grönsaker under 2024

Försäljningen av frukt och grönsaker ökade med 4,5 procent under 2024, jämfört med året innan, visar Dagligvaruindex Frukt & Grönt.
2c0510f8-96a3-4549-9482-05415a6a1b7e-w_960

Senaste nytt

Carlsberg Sverige ny partner till Schweppes

Carlsberg Sverige har ingått ett partnerskap med Schweppes. Det innebär ett av de största tillskotten till Carlsberg Sveriges portfölj på över 15 år.
Unknown

Arvid Nordquists säkerställer fossilfria sjötransporter

Arvid Nordquist inför fossilfria sjötransporter i samarbete med logistikföretaget Scanlog.
Namnlös design (53)

Arlas Keso-mejeri nu helt fossilfritt

Arla i Falkenberg har bytt naturgas mot flisbaserad fjärrvärme och anläggningen är nu helt fossilfri.
5c03efc3-64bc-4420-81ed-0c07cae30c01-w_960

Ökad försäljning av frukt och grönsaker under 2024

Försäljningen av frukt och grönsaker ökade med 4,5 procent under 2024, jämfört med året innan, visar Dagligvaruindex Frukt & Grönt.
2c0510f8-96a3-4549-9482-05415a6a1b7e-w_960